ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

הונדה Honda 1300

  • פורסם: 08/07/2018 21:53
  • : 990 ימים

פירוט

מאת : חן פרחי.

בשנת 63′ עבר שוק הרכב היפני מהפך – רפורמה חדשה, במסגרתה נפתח שוק הרכב היפני ליבוא חופשי יצאה לדרך, ושינתה את פניו של שוק הרכב. יותר לא יכלו היצרנים היפניים להציע מכוניות מיושנות וכבדות שנראו כמו חיקויים מעוררי חמלה של מכוניות אמריקאיות, אלא היו צריכים להציע תוצרת ראוייה ואטרקטיבית. לכן בזו אחר זו החלו היצרנים היפניים להציע מכוניות משפחתיות קטנות ובינוניות ראויות, הן על מנת שיתחרו בתוצרת המיובאת, והן על מנת שניתן יהיה לייצא אותן, מה שיכניס מטבע זר. הסנוניות הראשונות היו הדאטסון בלובירד 410 שהוצגה ב- 63′, והציעה מראה מודרני ועיצוב נקי. מעט אחריה הוצג הדור השלישי של הטויוטה קורונה, שנטשה את העיצוב האמריקאי המגוחך של קודמתה, והציעה אף היא מראה מודרני ונאה. גם מאזדה הצטרפה לפלח השוק התוסס, והציגה את הקפלה המשפחתית, ויחדיו הם שלטו בשוק הרכב היפני. באותה העת התרכזה הונדה בייצור אופנועים וקטנועים, כמו גם בייצור מכונית מיני, ה- N360 ומכונית ספורט קטנה ה-600\800S  שזכו להצלחה מכובדת בהחלט, והוציאו להונדה שם מכונית מתקדמת טכנולוגית. אולם בפלח השוק העיקרי, משפחתיות קטנות ובינוניות, לא היה להונדה ייצוג, ולכן מכירותיה היו נמוכות למדי. בשל עובדה זו, הורה סויצ’ירו הונדה, מנכל”ה הכל יכול של הונדה, על פיתוח מכונית משפחתית חדשה לגמרי, שתנסה לנגוס את חלקה בעוגת המכירות. פיתוח המכונית החל ב- 66′, וכבר בתחילת דרכו היה שונה מהמקובל. ראשית, החליט סויצ’ירו הונדה שהמכונית החדשה תהיה בעלת הנעה קדמית, לא ממש שכיח עבור מכונית יפנית. שנית, החליט הונדה שמנוע המכונית יהיה מקורר אוויר, מאחר ולדבריו גם מכוניות מקוררות מים עושות שימוש באוויר, וחבל להוסיף עוד מערכת מיותרת. המכונית החדשה עוצבה על ידי הונדה עצמם, ונראתה כמו עוד מכונית יפנית שגרתית של תקופתה, ללא שום מאפיין עיצובי כלשהוא. המכונית היתה קטנה יחסית – אורכה עמד על 3.88 מטר, ואילו בסיס הגלגלים עמד על נתון של 2.25 מטר, מה שהעיד על ניצול חלל פנימי גרוע יחסית. גם עיצובה הפנימי היה יפני שגרתי, וכלל שלל מדפים ומגירות, כשהכל עשוי כמובן מפלסטיק שחור. האתגר האמיתי ניצב כמובן בפני המהנדסים שהיו אמורים לתכנן את המיכללים המכאניים ממש מבראשית. תכנון המכונית החדשה היה ממש פרוייקט אישי של סויצ’ירו הונדה, והוא היה מעורב בכל פרט בו. ליבה של המכונית היה כמובן מנועה, שיועד להיות מקורר אוויר. סויצ’ירו הונדה ידע שעל מנת להתחרות במיטב התוצרת היפנית, עליו להציע ערך מוסף, וזה היה אמור להיות הספק המנוע הגבוה שיוביל מן הסתם לביצועים טובים. המנוע בן 4 הבוכנות תוכנן מבראשית, והציע יחס מהלך\קדח שווים כמעט וגל זיזים עליון בודד שהונע על ידי רצועת גומי. שימוש במאייד בודד או 4 מאיידים בודדים, במבנה שדמה מאד למבנה מאיידים של אופנוע ובמערכת הצתה שתוכננה בקפידה, אפשרה למנוע להעפיל לסל”ד גבוה מאד. בשל השימוש בקירור אוויר, צלעות קירור הקיפו את המנוע, ותיעול האוויר תוכנן בקפידה. הספק המנוע עמד על 100 כ”ס בגירסה החלשה יותר, ו- 115 (!) כ”ס בגירסתו החזקה. הספקי מנוע אלו היו חסרי תקדים עבור זמנה, ונחשבים למכובדים גם במונחי ימינו. לאחר שהושלם תיכנונו, עבר המנוע סידרת ניסויים ארוכה, במהלכו התגברו בהונדה על בעיות נזילות השמן, שנבעו מעיוותים בבלוק המנוע עקב קירור לא מספק. מאחר וצלעות הקירור לא הספיקו, התקינו בהונדה משאבת אוויר, שהזרימה אוויר דרך מעברים מיוחדים בבלוק המנוע, וכך תרמה לקירורו. מנוע המכונית הורכב לרוחב תא המנוע, לראשונה במכונית יפנית, כשתיבת ההילוכים הידנית בת 4 המהירויות שכנה לצידו. מערכת המיתלים עשתה שימוש בתמוכות מק’פרסון קדמיות ואילו המיתלה האחורי היה פשוט למדי והורכב מקורת מתח רוחבית שנתמכה על ידי קפיצי עלים אורכיים. היגוי המכונית היה בשיטת המסרק ומוט משונן ואילו מערכת הבלמים כללה בלמי דיסק קדמיים ותוף אחוריים. השקת המכונית התקיימה בתערוכת המכוניות של טוקיו ב- 69′. המכונית החדשה שכונתה בפשטות הונדה 1300 משכה תשומת לב רבה, בעיקר בשל נתוניה יוצאי הדופן שהודגשו היטב, ובראשם הספק המנוע החריג. ייצור המכונית החל מיד לאחר השקתה, וגם המפעל שייצר אותה היה מתקדם מאד, וכלל אוטומציה רבה, שהיתה אף היא חריגה במונחי אותם ימים. כצפוי ממכונית קלה יחסית, 885 ק”ג, ובעלת הספק מנוע גבוה, ביצועיה היו מצויינים, והיו טובים בהרבה מאלו של מתחרותיה. מהירותה המירבית עמדה על 175 קמ”ש בגירסה החלשה יותר, כשהתאוצה מ 0-100 קמ”ש עמדה על נתון של 11.5 שניות. הגירסה חזקה יותר שכונתה 99 הגיעה למהירות מירבית של 185 קמ”ש ותאוצתה מ 0-100 קמ”ש ארכה כ- 10.4 שניות בלבד, נתונים טובים בהרבה גם משל מתחרותיה האירופאיות. אולם למרות הנתונים הטובים, לרועץ עמדו למנועה גמישותו הנמוכה מאוד ורמת הרעש הגבוהה, כמו גם צריכת הדלק הגבוהה יחסית, בוודאי עבור נפח מנועה. התנהגות הכביש היתה טובה ובטוחה וגם נוחות הנסיעה הייתה סבירה למדי. איכות הגימור היתה גבוהה והמכונית הייתה איכותית. בשל הטכנולוגיה המתקדמת, מחירה היה גבוה יחסית לאלו של מתחרותיה, מה שפגם בהצלחתה שהייתה בינונית למדי. בשנת 71′ נוספה גירסת קופה נאה ששווקה גם בגירסה אוטומטית שהספק המנוע בה הופחת ל- 80 כ”ס, על מנת לשפר את גמישותו, מה שפגע בביצועיה. גירסת הקופה צויידה בלוח מחוונים מצוייד היטב וגלגל הגה ספורטיבי. בשנת 73′, שנתה האחרונה של המכונית, עלה נפח מנועה ל- 1.5 ומערכת הזרקת דלק החליפה את 4 המאיידים. הספק המנוע עמד על 80 או 90 כ”ס, אולם גמישותו שופרה מאוד ותחזוקתו הפכה לקלה יותר. גירסה זו לא כונתה הונדה 1300 כי אם הונדה 145, במטרה לפנות לפלח שוק גבוה יותר. בתחילת 74′ ירדה המכונית מפסי הייצור בלא שהוצגה לה מחליפה ישירה. זו הופיעה רק ב 76′ וכונתה הונדה אקורד. ההונדה 1300 תיזכר כניסיון הראשון של הונדה לייצר מכונית משפחתית. הונדה התעקשה שהמכונית החדשה תהיה מתקדמת טכנולוגית, ואכן ההונדה 1300 תיזכר כמשפחתית המהירה והזריזה ביותר של תקופתה, מה שלא ממש סייע לה להימכר היטב, מאחר והייתה יקרה משמעותית ממתחרותיה הישירות. בשנת 72′ הציגה הונדה את הסיוויק החדשה, וזו הפנימה היטב את כשלונה היחסי של ה- 1300.

 

אין תגיות

411 סך צפיות 3 היום

  

מס' מודעה: 5005b425d5d7026c

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים