ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

הונדה סיטי Honda City דור ראשון

  • פורסם: 11/12/2018 21:09
  • : 897 ימים, 20 שעות

פירוט

מאת : חן פרחי.

בסוף שנות ה- 70′ החלו המכוניות היפניות לצבור פופולאריות הולכת וגדלה בשוק האירופאי. תחילה במדינות שבהן לא היה ייצור רכב כמו בלגיה, דנמרק, יוון, פורטוגל ונורבגיה. אולם מאוחר יותר הן החלו להשיג דריסת רגל גם במדינות שבהן יוצרו מכוניות, וזה תודות לרמת אמינותן הגבוהה, איכות הייצור הגבוהה, איבזורן העשיר ותימחורן הנוח, פרי מדיניות ברורה של ממשלת יפן שעודדה יצוא בכל מחיר. התגובה של ראשי השוק האירופאי המשותף לא איחרה להגיע, והתגובה הגיעה בדמות הטלת מכסי מגן גבוהים, שעליהם התגברו היצרנים היפניים בעזרת מחירי היצף. אולם על המגבלה השניה, הבעייתית יותר, התקשו היפנים להתגבר – הקצאת מכסות יבוא. לכן העדיפו היצרנים היפניים לייצא לאירופה מכוניות בהן שולי הרווח היו גבוהים או מכוניות ייחודיות כמו דגמי ההנעה הכפולה של סובארו. הונדה היפנית הייתה חברה קטנה יחסית שעיקר מכירותיה באירופה היו אופנועים, למרות שייצרה בהצלחה רבה את הסיוויק הקומפקטית והאקורד המשפחתית-סאלון, שעיקר מכירותיה היו בשוק האמריקאי. למרות שהיו מודעים למכסות הייבוא הדרקוניות, החליטו בהונדה להכנס לפלח שוק לא ריווחי במיוחד שנשלט ברובו של ידי היצרנים האירופאיים – סופר מיני. מכונית הסופר מיני החדשה עוצבה על י הונדה עצמם, והציעה מרכב קופסתי, מודרני מאד למראה, בעל 3 דלתות. הפריט העיצובי הבולט במכונית היה תא המנוע הקצרצר שהסתיים בזוג פנסי חזית עגולים, פגוש קדמי גדול יחסית ושבכה לא סימטרית. אורכה של המכונית עמד על 3.38 מטר ואילו בסיס הגלגלים עמד על נתון של 2.2 מטר בלבד. המעניין במכונית היה דווקא עיצוב הפנים שלה –הונדה החליטו לנצל עד תום את גובהה היחסי של המכונית וניצלו בצורה יוצאת דופן את חללה הפנימי. מושביה היו גבוהים למדי, מה שתרם לתנוחת ישיבה זקופה ונוחה. עיצובה הפנימי היה מינימליסטי ונכון וכלל מדף רוחבי תחתון, מה שתרם לתחושת המרחב. שטח השמשות הגדול תרם אף הוא לתחושה האוורירית והמרווחת, על אף בסיס הגלגלים הצנוע. גם תיכנונה המכאני היה יסודי למדי; הונדה פיתחה עבור המכונית מנוע חדש בנפח 1,231 סמ”ק בעל גל זיזים עליון בודד. המנוע היה בעל ראש שכלל 3 שסתומים לבוכנה, לראשונה במכונית קטנה ובנוסף הוא פעל בתערובת  ענייה במיוחד, על מנת להקטין את זיהום האוויר ולהוריד את צריכת הדלק. הספק המנוע שצוייד במאייד כפול קטן במיוחד, עמד על 63 כ”ס, סביר בהחלט עבור נפחו. אל המנוע החדש שודכה תיבת הילוכים ידנית בת 5 הילוכים או אוטומטית 3 הילוכים. עבור השוק היפני פיתחה הונדה תיבה חצי אוטומטית בת 7 (!) מהירויות, לראשונה במכונית עממית. מערכת המיתלים כללה תמוכות מק’פרסון קדמיות עם מוט מייצב ומערכת מיתלים אחורית שהתבססה על קורת מתח וקפיצי סליל. מערכת הבלמים עשתה שימוש בבלמי דיסק קדמיים ותוף אחוריים עם מגבר בלם. ההגה היה בשיטת מסרק ומוט משונן עם יחס העברה מהיר של 3 סיבובים מנעילה לנעילה. המכונית החדשה כונתה הונדה סיטי או ג’אז והוצגה בנובמבר 81′. למרות מגבלות הייצוא של הונדה, הם התעקשו לייצאה לאירופה, שם נחלה הצלחה מפתיעה. עיצובה המודרני והנאה, הניצול המעולה של חללה הפנימי, ביצועיה הטובים, התנהגות הכביש המצויינת ואפילו נוחות הנסיעה הטובה, הפכו אותה לאחת ממכוניות הסופר מיני הטובות ביותר של זמנה. ההיצע האירופאי כלל אז מכוניות מיושנות למדי כמו הפיאט 127, הרנו 5 והפיג’ו 104, ומולן לא התקשתה ההונדה לפרוח. הונדה ניצלה עד תום את מגבלות היצוא, ורק מגבלה זו גרמה לה לא למכור מכוניות במספרים גבוהים בהרבה. כשנה לאחר הצגתה, ב- 82′, קיבלה המכונית גירסה מוגדשת טורבו. המנוע קיבל מערכת הזרקת דלק אלקטרונית ומגדש טורבו, מה שהעלה את הספקו ל- 99 כ”ס. חיצונית נבדלה גירסת הטורבו בכונס אוויר שהותקן על מכסה המנוע ובתא הנוסעים הותקנו מושבים ספורטיביים וגלגל הגה קטן מרופד עור. הביצועים היו מצויינים – התאוצה מ- 0-100 קמ”ש עמדה על נתון של 8.7 שניות ומהירותה המירבית על 184 קמ”ש, מה שהפך אותה לאחת ממכוניות הסופר מיני החמות הזריזות ביותר. ב- 84′ הוצגה גירסתה הפתוחה, שעוצבה על ידי פיניפארינה האיטלקי. למרות שהייתה יקרה בהרבה מגירסתה הרגילה, נמכרה הגרסה הפתוחה היטב. הצגת הפיאט אונו והפיג’ו 205 ב- 83′ העמידה את הג’אז בתחרות קשה, אם כי עדיין המכירות היו מצויינות. ייצור המכונית הופסק בשנת 86′, כשעדיין נראתה רעננה ועדכנית, וזו הוחלפה במכונית חדשה, גדולה יותר ויצירתית פחות. ההונדה סיטי\ג’אז תזכר כניסיון מוצלח מאוד של הונדה, כנגד כל הסיכויים, לפתח ולהציג מכונית סופר מיני, שתנסה להתחרות במיטב התוצרת האירופאית, ועוד בשוק הבית שלהן. עיצובה של המכונית היה נכון ורענן, הן החיצוני ובמיוחד הפנימי, ניצול החלל הפנימי היה מעולה, מיכללי ההנעה היו מודרניים וטובים, ביצועיה היו טובים בגירסתה הרגילה ומצויינים בגרסתה המוגדשת, התנהגות הכביש היתה טובה מאוד ואפילו נוחות הנסיעה הייתה סבירה בהחלט. סביר להניח שלולא מגבלות היצוא לשוק האירופאי מכירותיה היו טובות בהרבה, בייחוד לאור רמת האמינות הגבוהה שהפגינה ואיכות הייצור המצויינת שלה, בוודאי ביחס למתחרותיה הישירות.

אין תגיות

51 סך צפיות 1 היום

  

מס' מודעה: 915c100a3ebcb9f

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים