ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

דייהו רייסר Daewoo Racer

  • פורסם: 11/04/2019 10:03
  • : 2959 ימים, 21 שעות

פירוט

מאת : חן פרחי .

בשנת 53′ הסתיימה מלחמת קוריאה שהתחוללה בין הצפון לדרום. המלחמה הותירה את דרום קוריאה במצב כלכלי קשה מאוד, ועיר הבירה סיאול שספגה הפגזות כבדות, חרבה כמעט לחלוטין. בשנות ה- 60′ הייתה דרום קוריאה אחת המדינות העניות במזרח הרחוק, אך כוח עבודה זול גרם ליצרנים רבים, בעיקר יפניים אך גם יצרני אופנה מערביים להקים מפעלי ייצור על אדמתה. התחום המוטורי ידע תנופה גדולה החל משנת 67′, אז הוקמה, תוך שיתוף פעולה הדוק עם פורד הבריטית, יונדאי. הדגם הראשון שייצרה היה דורה הראשון של הפורד קורטינה. העלייה המהירה ברמת החיים בסוף שנות ה- 60′ ותחילת ה- 70′ לוותה בהקמתם של קונצרנים תעשייתיים רבים, בדומה למה שקרה ביפן 15 שנה קודם לכן. העלייה המהירה ברמת החיים של תושבי דרום קוריאה לא ניסתרה מעיניהם של ראשי קונצרן GM האמריקאי, וזה החליט להקים מפעל הרכבה במדינה. האמת שהמפעל לא היה ממש חדש – כבר בשנת 62′ עסקה דייהו בהרכבת הנסאן בלובירד 310, אך מחירה היה גבוה מידי עבור כיסם של תושבי קוריאה, ולכן מכירותיה היו אפסיות. כמובן שידע לפיתוח עצמי לא היה, לכן הוחלט שדגמי אופל עדכניים יורכבו במפעל הדרום קוריאני. המכונית הראשונה שהורכבה במפעל הקוריאני היתה האופל רקורד D שהוצגה ב -72′ וכונתה רקורד רוייאל. מיד אחריה הוצגה האפסי, גירסתה הקוריאנית של האופל קאדט C המצליחה. הגב הכלכלי האיתן של GM, שהחזיקה בלמעלה מ- 50% ממניות החברה, יחד עם מכירות טובות בשוק הבית שידע צמיחה מהירה, הביא את קונצרן דייהו להפוך לאחד הגדולים במדינה. בתערוכת פריז 84′ הוצגה האופל קאדט בדורה החמישי. הסיבה העיקרית שהקדאט D הוחלפה בבהילות, היתה החשש שמא עיצובה של הפולקסווגן גולף MK2 היה חדשני, והיא תנגוס בפלח השוק של הקאדט D המוצלחת והמצליחה. לכן החליטו באופל להקדים תרופה למכה, ועיצבו מכונית חדשה, שאמנם חלקה קווי עיצוב כלליים עם קודמתה, אך הציעה עיצוב עגלגל נאה ומודרני בהרבה. מהפכת העיצוב לא פסחה גם על תא הנוסעים, שכעת הציע עיצוב מודרני ואיכות חיים גבוהה בהרבה, כמו גם רמת איבזור גבוהה בהרבה. למרות שדינאמית נפלה מקודמתה, זכתה הקאדט E להצלחה גדולה, ולהצלחה זו סייעה הזכייה בתואר מכונית השנה 85′. כשנה לאחר הצגתה של הגירסה הקומפקטית, הוצגה גירסתה המשפחתית, שהייתה בעלת מרכב 4 דלתות ותא מטען נפרד. או אז הגו ב- GM רעיון – הפיכת המכונית המשפחתית למכונית בסיסית למדי של GM בארה”ב, שתחליף את השברולט שבט העתיקה. לצורך עיצובה והתאמתה של המכונית לשוק האמריקאי לא פנו ב- GM לאופל, החטיבה הגרמנית שלהם, אלא דווקא לדייהו הדרום קוריאנית. אלו נטלו של האופל קאדט E בעלת מרכב 4 דלתות וביצעו בו שינויים עיצוביים קלים, בעיקר על מנת להתאים את המכונית לתקנים האמריקאיים הפדראליים. גם עיצובה הפנימי שונה מעט, ורמת הגימור והאיבזור היו גבוהות יחסית. אולם עיקר השינוי לעומת המקור הגרמני היה דווקא בצד המכאני. בעוד שהקאדט הגרמנית הונעה על ידי מנועי 1.3 ו- 1.6, לפחות בדגמי הבסיס, המכונית שיועדה להימכר בארה”ב צויידה במנוע 2.0 מוזרק שסיפק 96 כ”ס. תיבת ההילוכים הייתה ידנית, 5 הילוכים או אוטומטית 3 הילוכים TH125, ששימשה דגמים רבים באותה העת. מערכת המיתלים רוככה על מנת להפוך את הנסיעה לרכה ונעימה יותר והגה כוח הפך לציוד תקני. המכונית החלה להימכר בשנת 88′ בארה”ב תחת השם פונטיאק לה מנס, שם עבר של החברה. עד מהרה הסתבר לרוכשים הראשונים, שהפרשנות הדרום קוריאנית לאופל קאדט המוצלחת לא ממש צולחת, משום היבט שהוא. אמנם הביצועים היו טובים למדי, אך התנהגות הכביש נפגמה קשות בשל ריכוך המיתלים, הבלמים היו עלובים וההיגוי גרוע ומעורפל. בנוסף, גם האמינות עמדה על רמה נמוכה, והמכונית זכתה לככב במגזיני רכב רבים, ולא על הצד החיובי מן הסתם. לאחר שגם הוספת רמת גימור גבוהה יותר שכונתה GSI לא הועילה למכירות, נעלמה המכונית מהיצע GM, אולם ייצורה לא הופסק. שמה של המכונית שונה ומעתה כונתה דייהו רייסר. מנוע 1.5 מוזרק דלק החליף את מנוע ה- 2.0, וזה סיפק 80 כ”ס סבירים. המראה הכללי היה נקי יותר, ודמה יותר למקור הגרמני. מאחר ובשנת 91′ הוחלפה הקאדט E באסטרה החדשה, אישרה GM לדייהו את יצוא המכונית. זו יוצאה, לא בהצלחה גדולה לשווקים שאנינות טעם מהם והלאה, אך כאלו שחיפשו מכונית משפחתית בגודל מלא במחיר של מכונית סופר מיני. עיקר כוח המשיכה שלה היה נעוץ במרכבה הגדול, רמת האיבזור הגבוהה ומחירה הזול. בשנת 95′ הוחלפה הדייהו רייסר במכונית חדשה, שהתבססה על קודמתה אך הציעה עיצוב מודרני בהרבה. הדייהו רייסר תיזכר כניסיון קוריאני כושל להתאים את האופל קאדט E, שהייתה מכונית טובה למדי לזמנה, לדרישות הקהל האמריקאי. התנהגות הכביש הייתה גרועה בשל כיול מיתלים גרוע, בלמיה היו גרועים וכך גם ההיגוי שלה. מנועה הרעיש עולמות ובנוסף סבלה המכונית מאיכות ייצור נמוכה למדי.

אין תגיות

389 סך צפיות 4 היום

  

מס' מודעה: 875caee56f9e9dd

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים