ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

דאטסון 510 Datsun

  • פורסם: 09/02/2019 10:31
  • : 2925 ימים, 8 שעות

פירוט

מאת : חן פרחי .

בשנת 66′ הציגה טויוטה היפנית מכונית משפחתית קטנה, חדשה – הקורולה. המכונית החדשה יועדה להחליף את ההינו קונטסה 1300, לאחר שהינו נרכשה על ידי טויוטה. הקורולה זכתה להצלחה עצומה למן היום בו הוצגה  והצלחתה לא נסתרה מעיני מתחרותיה. גם המאזדה פמיליה זכתה להצלחה גדולה, ויחד הן ייסדו פלח שוק חשוב מאוד עבור היצרניות שלהן. דאטסון הייתה ערה להצלחתן הגדולה, והחליטה בשנת 65′ להצטרף לפלח השוק הגדול והריווחי. בשנה זו, 65′, החלה דאטסון בפיתוח מכונית משפחתית חדשה, שתתחרה בזוג המכוניות המצליח. אך דאטסון כיוונה מעט גבוה יותר ולכן עיצבה מכונית גדולה יותר במימדיה. עיצובה של המכונית שאורכה עמד על 4.2 מטר היה מודרני ונאה  גם במונחים אירופאיים, ולמעט שני זוגות הפנסים הקדמיים, קשה היה לזהות שמדובר במכונית יפנית. בשל בסיס גלגלים ארוך יחסית ביחס לאורכה של המכונית, 2.42 מטר, סרחי העודף לא היו בולטים לעין, מה שתרם למראה הנאה. עיצובה הפנימי, לעומת זאת, היה יפני טיפוסי, וכלל לוח מחוונים רוחבי ושלל תאים ומגירות. רמת הגימור הייתה גבוהה יחסית, כיאה למכונית שפנתה לפלח שוק גבוה יחסית וגם רמת האיבזור היתה גבוהה יחסית. המכונית כללה כציוד תקני מושבים קדמיים מתכווננים ומקלט רדיו כציוד תקני. גם התכנון המכאני היה חדש לגמרי, והיה מתקדם יחסית אף הוא. קו מנועים חדש פותח עבור המכונית. מנועי ה- 1.3 וה- 1.6 היו בעלי גל זיזים עליון, נדיר למדי עבור מכוניות יפניות בעת ההיא וראש מנוע עשוי אלומיניום. דאטסון שמו דגש רב על תכנון תאי בעירה יעילים וגם יחס הדחיסה היה גבוה יחסית. פועל יוצא של התכנון הקפדני היו הספקים גבוהים – מנוע ה- 1.3 פיתח הספק מכובד של 77 כ”ס ואילו מנוע ה- 1.6 פיתח 96 כ”ס. שני המנועים צויידו במאייד כפול גדול יחסית ובמפלג שתוכנן בקפידה. אולם התכנון המתקדם לא עצר במנועים החדשים. גם מערכת המיתלים הייתה מתקדמת יחסית; מיתליה הקדמיים היו מסוג מק’פרסון עם מוט מייצב ואילו מיתליה האחוריים היו נפרדים, נדיר למדי גם עבור מכוניות אירופאיות בנות זמנה, וכלל זרועות חצי עוקבות. מערכת הבלמים עשתה שימוש בבלמי דיסק קדמיים ותוף אחוריים, משאבה מרכזית כפולה ומגבר בלם. רק מערכת ההיגוי הייתה מיושנת יחסית וכללה תיבה ותפוחים. המכונית החדשה שכונתה דאטסון 510 הוצגה באוגוסט 67′ בתערוכת טוקיו, החליפה את ה- 410 המיושנת והחלה להימכר כשנת הדגם 68′. בסמוך למועד השקתה הוצג הדור השני של המאזדה פמיליה, שעד מהרה הפכה למתחרתה העיקרית, יחס עם הטויוטה קורולה שהספיקה בשנתיים שבהן יוצרה להפוך לסיפור הצלחה גדול. עיצובה הנאה של ה 510, מנועיה המצויינים וביצועיה הטובים, התנהגות הכביש הטובה ואפילו נוחות הנסיעה הטובה, הפכו אותה להצלחה מסחרית גדולה, והמכירות היו מצויינות. דאטסון לא הסתפקה רק בשוק היפני המקומי, אלא החלה לייצא את המכונית לארה”ב. לצורך ייצוא המכונית לשוק האמריקאי הבררן, צויידה ה- 510 בתיבת הילוכים אוטומטית בת 3 הילוכים. גם בשווקי הייצוא המזרח אסייתיים זכתה המכונית להצלחה גדולה והמכירות היו מצויינות. חצי שנה לאחר השקתה, הוצגה גירסת הסטיישן שלה, שהייתה בעלת מרכב 5 דלתות. גירסת הסטיישן, בניגוד לגרסה המשפחתית, צויידה במיתלה אחורי פשוט יותר שניתלה על קפיצי עלים אורכיים. בשנת 68′ הוצגה גירסת הקופה הנאה של המכונית, וזו צויידה במנוע 1.6 ותיבת הילוכים בעלת יחסי העברה קצרים יותר. גירסה זו כונתה SSS, וזכתה אף היא להצלחה מכובדת. בשל תכונותיה הדינאמיות הטובות, כיכבה המכונית במירוצי הראלי ואף זכתה לכמה נצחונות. הצלחתה במסלולי המירוצים סייעה לדאטסון בשיווק המכונית ובמיתוגה כספורטיבית. בשנת 70′ הוחלף מנוע ה 1.3 במנוע גדול יותר בנפח 1.4 שסיפק 84 כ”ס שהביאו את המכונית למהירות מירבית של 150 קמ”ש ולתאוצה מ 0-100 קמ”ש תוך 13.1 שניות. הספק הגירסה הספורטיבית, שנמכרה גם במרכב 2 דלתות בנוסף לגירסת הקופה, עלה ל -107 כ”ס והביצועים היו מצויינים. דאטסון שמו דגש רב על יצוא המכונית, ולכן השקיעו סכומי כסף גדולים בפרסום. פועל יוצא של ההשקעה הרבה היו מכירות טובות בכל שוק יעד שאליו יוצאה המכונית, כשבלטו השווקים האמריקאיים שאהבו את המכונית והשוק האוסטרלי. המכונית נשאה שני שמות – 510 ובלובירד, וכך שווקה בעולם. בשנת 72′ הוחלפה ב- 610 שהייתה גדולה יותר במימדיה. עבור זמנה, תיזכר הדאטסון 510\בלובירד כאחת המכוניות היפניות הטובות ביותר עבור זמנה – עיצובה היה נאה מאוד, מנועיה היו מודרניים וחזקים יחסית, ביצועיה היו טובים מאוד. גם התנהגות הכביש ונוחות הנסיעה, נקודות תורפה מוכרות במכוניות יפניות בנות זמנה, עמדו על רמת טובה יחסית. ולכך הצטרפו אמינות מצויינת ואיכות גימור גבוהה, ואלו תרמו למכירות המצויינות של המכונית שעד מהרה הפכה לנימכרת ביותר של דאטסון שנים ארוכות.

אין תגיות

38 סך צפיות 1 היום

  

מס' מודעה: 6695c5e89bfa19a3

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים