ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

דאטסון צ’רי Datsun Cherry דור שני ושלישי

  • פורסם: 26/01/2019 12:30
  • : 2973 ימים

פירוט

מאת : חן פרחי .

בשנת 70′ הציגה דאטסון היפנית מכונית משפחתית-קומפקטית קטנה שנועדה להתחרות בהצלחתה המסחררת של הטויוטה קורולה ובמידה רבה של המאזדה פמיליה שזכתה אף היא להצלחה נאה בהחלט. עיצובה אמנם לא היה מיוחד או מושך במיוחד, אך מבחינה טכנולוגית היא הקדימה בהרבה את מתחרותיה מבית, והציעה הנעה קדמית, אותה הציעה רק הסובארו 1100 באותה העת. מנועי המכונית היו בנפחים של 1.0 ו-1.2, ובשל משקל עצמי נמוך למדי, הציעה המכונית ביצועים טובים למדי. גם מערכת המיתלים הייתה מתקדמת, והמכונית הציעה 4 מיתלים נפרדים, נדיר למדי גם במונחים אירופאיים באותה העת. המכונית החדשה כונתה דאטסון צ’רי, ובשל תכונותיה אלו זכתה להצלחה גדולה, ונמכרה היטב ביפן ובמדינות מזרח אסיה. אולם לא רק במדינות אלה זכתה להצלחה; מכירותיה בשוק הבריטי היו מצויינות, ובשל איבזור עשיר ותמחור נוח מאוד נמכרה מצויין בבריטניה, ועד מהרה הפכה למכונית המיובאת הנמכרת ביותר בבריטניה. מעט לאחר הצגתה, הושקה גירסת הקופה שלה, שהציעה עיצוב נאה בהרבה ומנוע 1.2 בעל זוג מאיידים כפולים שפיתח הספק מכובד של 83 כ”ס. נקודת התורפה העיקרית של המכונית היה מרחב הפנים המצומצם למדי שלה, ולכן כבר בשנת 72′ החלו בדאטסון בתכנון היורשת, שהפעם הוחלט שתהיה גדולה יותר, הן על מנת לפנות לפלח שוק גבוה יותר והן על מנת לפתור את בעיית מרחב הפנים. מעצבי דאטסון עיצבו מכונית שדמתה למדי לדגם היוצא, אך מימדיה גדלו, ואורכה עלה ב- 21 ס”מ, לטובת מראה מכובד יותר. למרות הגידול המשמעותי באורכה הכולל, בסיס הגלגלים התארך ב- 6 ס”מ בלבד, מה שיצר סרחי עודף גדולים יחסית. עיצובה הפנימי, לעומת זאת, היה חדש לגמרי, וכמו בדגם היוצא, גם הפעם שמו דאטסון דגש רב על איבזור עשיר יחסית ורמת גימור גבוהה למדי. לוח המחוונים כלל מד סל”ד כציוד תקני, כמו גם שעון זמן חשמלי. מערכת האיוורור הפכה ליעילה בהרבה ונוסף מפשיר אדים לשימשה האחורית. הקונסולה המרכזית הופנתה כלפי הנהג, מה שיצר מראה מקורי ונאה למדי. הצד המכאני, לעומת זאת, לא טמן בחובו חידושים רבים – קו המנועים שכלל את מנוע ה- 1.0 וה- 1.2 המשיך גם בדגם החדש, אך נוסף אליו מנוע גדול יותר בנפח 1.4. מנוע ה- 1.4 החדש היה אף הוא בעל גל זיזים תחתון וסיפק בעזרת מאייד כפול 79 כ”ס, שאמורים היו להניע מכונית ששקלה 755 ק”ג בלבד, מה שיצר יחס משקל הספק מצויין. גם תיבת ההילוכים הועברה מהדגם היוצא, אך נוספה אופציה לתיבת הילוכים בת 5 מהירויות. מערכת המיתלים נותרה זהה, 4 מיתלים נפרדים וכך גם מערכות ההיגוי והבלימה. דורה השני של הדאטסון צ’רי הוצג בשנת 74′, מעט לאחר פרוץ משבר האנרגיה. המכונית הוצעה בגירסת 2 או 4 דלתות, כמו גם בגירסת סטיישן בעלת 3 דלתות וגירסת קופה נאה למראה. כמו קודמתה, גם בדורה השני זכתה הצ’רי להצלחה גדולה, כשהפעם נוסף שוק יעד גדול ומשמעותי – השוק האמריקאי, אליו יוצאה רק גירסת הקופה הנאה. המכירות הטובות בבריטניה נמשכו, וסקרי שביעות רצון מיקמו אותה תמיד במקומות הראשונים. גירסת ה 1.2 הציעה ביצועים טובים ואילו גירסת ה- 1.4 הציעה ביצועים מצויינים – מהירותה המירבית עמדה על 160 קמ”ש ואילו התאוצה מ 0-100 קמ”ש ארכה כ 11.5 שניות, ביצועים עדיפים על אלו של מרבית מתחרותיה האירופאיות באותה העת. מנוע ה- 1.0 יוצא רק לשווקים מעטים, ובהם השוק הניו זילנדי והשוק היווני. אולם למרות הצלחתה היחסית, ידעו בדאטסון היטב שנקודת התורפה העיקרית של המכונית מצוייה בעיצובה המיושן, ולכן כבר בשנת 76′ החלו בתכנון היורשת. הפעם החליטו בדאטסון ליישר קו עם מיתחרותיה האירופאיות, ועיצבו מכונית חדשה לגמרי, הפעם במרכב האצ’בק מודרני ונאה למראה. אולם הפעם הוחלט לחלק את הדגם לשניים – הדאטסון צ’רי הוצעה במרכב 3 דלתות בלבד, ואילו הדגמים בעלי 4 דלתות וסטיישן כונו ניסאן פולסאר. עיצוב דגם ה- 3 דלתות, שיועד לייצוא, היה מודרני, תכליתי ונאה למדי, וסוף סוף יישרה המכונית קו עם מתחרותיה, לפחות בכל מה שנגע לעיצובה החיצוני. גם תא הנוסעים זכה לעיצוב מחודש, מודרני למדי, ורמת הגימור הגבוהה יחסית והאיבזור העשיר נותרו. מכאנית, התבססה המכונית על מיכלליה קודמתה, למעט מנוע ה- 1.2 שנפחו עלה ב- 39 סמ”ק והספקו עלה ל- 70 כ”ס. מערכת ההיגוי המיושנת מסוג תיבה ותפוחים פינתה מקומה לטובת הגה מסרק ומוט משונן ומערכת הבלמים שודרגה. דורה השלישי של הצ’רי הוצג באמצע 78′, ובשל עיצובה הנאה זכתה להצלחה נאה בהחלט גם בשוק האירופאי הבררן והחשדן כפלי התוצרת היפנית באותה העת. כמו קודמותיה, גם בדורה השלישי הציעה הצ’רי ביצועים טובים, התנהגות כביש סבירה ונוחות נסיעה כנ”ל. עיקר כוח המשיכה שלה היה טמון במחירה הזול, איבזורה העשיר ורמת האמינות המצויינת שהקנתה לה מוניטין טוב מאוד. בשנת 82′ הוחלפה הצ’רי במכונית חדשה, כשהפעם אלפא רומיאו האיטלקית היתה מעורבת במיזם. גם בדורה השני והשלישי זכתה הצ’רי להצלחה גדולה, ובצדק – למרות שעיצוב שני דורותיה הראשונים לא היה חדשני או מושך, המפרט הטכני היה מתקדם למדי, ביצועיה היו טובים, השימושיות הייתה מצויינת וכך גם רמת האמינות שלה. רבים מהלקוחות, בייחוד הבריטיים, קנו שוב ושוב את המכונית, וכך תרמו למכירות הטובות. גם לעומת מתחרותיה מבית – הטויוטה קורולה, המאזדה 323 והמיצובישי לאנסר, היתה צ’רי מכונית טובה למדי, והיתה היחידה שהציעה הנעה קדמית.

אין תגיות

16 סך צפיות 1 היום

  

מס' מודעה: 3285c4c352b635bf

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים