ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

דאטסון צ’רי Datsun Cherry דור ראשון

  • פורסם: 26/01/2019 12:22
  • : 2973 ימים

פירוט

מאת : חן פרחי .

בסוף שנות ה- 60′ היצע דאטסון היפנית היה מורכב מה- 510 שכונתה גם בלובירד, הגלוריה והסדריק, שהיו מכוניות גדולות ויקרות למדי. אולם עיקר מכירות דאטסון היו דווקא בתחום הטנדרים והמסחריות, בו היא הייתה היצרנית היפנית המובילה. המכירות היו מצויינות אמנם, אך דאטסון רצתה להשיג דריסת רגל גם בפלחי השוק הנמוכים יותר, בהם שלטה ללא עוררין הטויוטה קורולה ובמידה מסויימת גם הסובארו 1000\1100, שהייתה מכונית מתקדמת יחסית, לפחות טכנולוגית. לכן החליטו בסוף שנות ה- 60′ בדאטסון על פיתוח מכונית משפחתית בינונית בגודלה, שתנסה להתחרות בהצלחתה המסחררת של הטויוטה קורולה. החלטה חשובה שקיבלו דאטסון, הייתה מעבר להנעה קדמית, לראשונה בתולדות החברה. מעצבי החברה עיצבו מכונית קומפקטית קטנה למדי במונחים אירופאיים – 3.6 מטר אורכה. עיצובה היה שגרתי למדי וחסר ייחוד כלשהוא, למרות שמעצבי החברה היו פטורים מאילוצים הנדסיים מגבילים. המכונית עוצבה במרכב 2 או 4 דלתות, כשגריסת 2 הדלתות היתה מעט מקורית יותר בעיצובה, והציעה חלונות צד אחוריים במבנה ייחודי. הגישה לתא המטען הקטן נעשתה דרך דלת אחורית צרה למדי. עיצובה הפנימי, לעומת זאת, היה מודרני למדי, והמכונית הציעה לוח מחוונים נאה ומצוייד טוב יחסית. גם רמת הגימור הייתה גבוהה למדי, והמכונית כללה מושבים בעלי משענות ראש מובנות ומערכת איוורור משוכללת למדי. גם תיכנונה המכאני היה חדש לגמרי, מאחר והיא הציעה תפיסה תכנונית שונה מהמקובל בדאטסון עד אותה העת. המכונית החדשה הייתה בעלת הנעה קדמית ומנוע רוחבי, לא שגרתי באותה העת גם עבור מכוניות אירופאיות. מנועים חדשים בנפח 1.0 ו- 1.2 פותחו עבור המכונית. המנועים החדשים היו בעלי גל זיזים תחתון וראש אלומיניום, וסיפקו בעזרת מאייד היטאצ’י כפול 58 ו- 73 כ”ס בהתאמה, הספקים מכובדים למדי עבור נפחם. תיבת ההילוכים הידנית הייתה בת 4 מהירויות, כשכל ההילוכים היו סינכרוניים. גם מערכת המיתלים הייתה מקדמת יחסית, וכללה תמוכות מק’פרסון קדמיות ומיתלה אחורי נפרד שכלל קפיצי סליל ובולמי זעזועים. מערכת בלמים כללה בלמי דיסק קדמיים ובלמי תוף אחוריים ללא מגבר בלם. רק מערכת ההיגוי הייתה מיושנת, ועשתה שימוש בתיבה ותפוחים, כמו מרבית המכוניות היפניות בנות זמנה. המכונית החדשה שכונתה דאטסון צ’רי הוצגה בחודש אוקטובר 70′ ונמכרה כשנת הדגם 71′. דאטסון ייחסה למכונית חשיבות גדולה, ולכן שמה דגש רב על ייצואה, בייחוד למדינות שבהן לא היה ייצור משמעותי של מכוניות. לשמחת אנשי דאטסון, המכונית נמכרה היטב מיומה הראשון, ולא בלי סיבה – ביצועיה היו טובים יחסית – מהירותה המרבית של גירסת ה 1.0 עמדה על 143 קמ”ש ואילו תאוצתה מ 0-100 קמ”ש ארכה כ- 14 שניות, נתונים עדיפים על אלו של מתחרותיה האירופאיות, התנהגות הכביש היתה סבירה בהחלט וכך גם נוחות הנסיעה. איבזורה היה עשיר יחסית ורמת הגימור היתה גבוהה למדי. אך מעל הכל בלטה איכות הייצור המצויינת שלה ואיכות הגימור הגבוהה. בשוק הבריטי זכתה המכונית החדשה להצלחה נאה, בעיקר בשל תמחור נוח מאוד, ועד מהרה הפכה לאחת המכוניות המיובאות הנמכרות ביותר בבריטניה. גם בשוק היווני והפורטוגזי זכתה המכונית להצלחה מכובדת בהחלט, ועד מהרה הפכה למכונית הנמכרת ביותר של דאטסון. בספטמבר 71′ הוצגה גירסת הקופה הנאה שלה, ומעט אחריה הוצגה גירסת הסטיישן שהייתה בעלת מרכב 3 דלתות שימושי מאד. בסוף שותה שנה, 72′, עברה הצ’רי מתיחת פנים קלילה, שנגעה בעיקר לשבכה הקדמית ולפנסיה האחוריים. בשנת 73′ הוצגה גירסתה הספורטיבית, ה- X-1. גירסה זו עשתה שימוש במנוע ה- 1.2 שקיבל זוג מאיידים כפולים שחוברו בטור, בעזרתם סיפק המנוע 83 כ”ס, שהביאו אותה למהירות מרבית של 164 קמ”ש ולתאוצה מ 0-100 קמ”ש תוך 10.8 שניות, ביצועים מצויינים גם בקנה מידה אירופאית. אחת הסיבות לביצועיה הטובים הייתה המשקל העצמי הנמוך – 670 ק”ג. בשנים הבאות הלכו וגאו המכירות, וסקרי שביעות רצון הניבו תוצאות מרשימות מאוד עבור המכונית. לאט אבל בטוח הפכה הצ’רי למכונית המיובאת הנמכרת ביותר בבריטניה, וגם בשאר מדינות אירופה נמכרה בקצב סביר בהחלט. בסוף 74′ הוחלפה הצ’רי במכונית חדשה, אם כי גירסת הסטיישן נותרה בייצור עד 77′. הדאטסון צ’רי תיזכר כאחת המכוניות הכי חשובות של דאטסון, מאחר והצעידה את החברה היפנית לעידן חדש, עידן ההנעה הקדמית. למרות שעיצובה היה חסר השראה ומקוריות, אך בשל מנועה הטוב, ביצועיה הסבירים, התנהגות הכביש הטובה למדי ובעיקר האיכות הגבוהה, זכתה המכונית להצלחה גדולה והיתה המכונית הנמכרת ביותר של דאטסון. רמת האמינות הגבוהה שלה קנתה לה אוהדים רבים, והמכונית כיכבה בסקרי שביעות הרצון.

אין תגיות

16 סך צפיות 1 היום

  

מס' מודעה: 5895c4c3374d0dac

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים