ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

ב.מ.וו סדרה 3 דור שני BMW E30

  • פורסם: 18/10/2017 22:14
  • : 426 ימים, 15 שעות
ב.מ.וו סדרה 3 דור שני  BMW E30 - תמונה 1ב.מ.וו סדרה 3 דור שני  BMW E30 - תמונה 2

פירוט

מאת : חן פרחי.

 

בשנות ה- 50′ סבלה ב.מ.וו הגרמנית שמקום מושבה במינכן, מפיצול אישיות די מכובד; מצד אחד ייצרו ב.מ.וו את האיזטה המגוכחת ומצד שני את ה- 502 וה- 503 שהיו מכוניות פאר יוקרתיות שעשו שימוש במנוע V8 עשוי אלומיניום.מצבה הכלכלי של ב.מ.וו בסוף שנות ה- 50′ היה בכי רע, והוחלט על פיתוח מכונית “אמיתית” שתחליף את האיזטה וה- 600 שהביקוש להן ירד עקב העלייה מתמדת ברמת החיים.בשנת 59′ הציגה ב.מ.וו את ה- 700 הקטנטנה שהתחרתה בהצלחה בפרינץ 4 ובשאר מתחרותיה שחלקו עימה את אותו קונספט – מנוע והנעה אחורית. ה- 700 זכתה להצלחה מכובדת, ואפשר להגיד שהיא הצילה את ב.מ.וו מכליה. אולם היה ברור לאנשי ב.מ.וו שרק ממכונית קטנה אי אפשר לחיות, ולכן הוחלט על פיתוח מכונית משפחתית-ספורטיבית שתשנה את אופי החברה.  ב.מ.וו השקיעה משאבים רבים בפיתוח המכונית שנקראה ב.מ.וו 1500 או “הסדרה החדשה”, נאו קלאס בגרמנית צחה. בשנת 62′ הוצגה ה- 1500 החדשה, שתוכננה מהיסוד כמכונית חדשה לחלוטין, כולל יחידות כוח. המכונית זכתה להצלחה גדולה, ועד מהרה הוצגו גירסאות בעלות מנועי 1,600 ו- 1,800 סמ”ק.

בשנת 66′ הוצגה סדרת 02 שלא היתה אלא ה- 1600\1800 במרכב 2 דלתות נאה למראה.הצלחת סדרת 02 מיצבה את ב.מ.וו כיצרנית מכוניות משפחתיות ספורטיביות, ומצבה הכלכלי של החברה ממינכן השתפר פלאים, מה שאפשר פיתוח מכונית סאלון חדשה – ה E3.  לקראת אמצע שנות ה 70′ החליטו ב.מ.וו לפתח יורשת לסדרת 02, ובחודש יולי 1975 הוצגה ה- E21 שנקראה סדרה 3.

ה -E21 התבססה על מיכללי סדרת 02, למעט מערכת ההיגוי שהוחלפה; ל- E21 היה הגה מסרק ומוט משונן לעומת הגה תיבה בסדרת 02.המכונית נראתה מודרנית בהרבה, וגם הפנים עוצב מחדש, עם לוח מחוונים שעטף את הנהג, והציע הנדסת אנוש מעולה ואיכות גימור גבוהה. סדרה 3 לא הייתה ממש מכונית קופה במלוא מובן המילה, אך היא נתפסה ככזו, ולכן היא נמכרה בגרסת 2 דלתות בלבד עד תום ייצורה.

ה- E21 הציעה לראשונה דגמים בעלי מנועי 6 בוכנות ב- 320 וב- 323, שהציעו ביצועים מצוייינים, כמו גם הזרקת דלק ב -323I שהציעה ביצועים מצויינים. סדרה 3 התבססה כאמור על מיכללי קודמתה, כולל הסרן האחורי שכלל מיתלה אחורי נפרד מסוג זרועות חצי עוקבות. מיתלה זה הינו קומפקטי מאד, אך הוא הגורם העיקרי להתנהגות כביש בעייתית במגבלות, מה שהודגש בגירסות החזקות של המכונית.

התנהגות הכביש במגבלות היתה בעייתה העיקרית של ה- E21, ובתחום זה היא היתה רחוקה מאד ממתחרותיה האיטלקיות – האלפטא והג’ולייטה, שנהנו מחלוקת משקל מושלמת והתנהגות בטוחה ומהנה כאחד. למרות זאת, זכתה סדרה 3 להצלחה גדולה, והפכה עד מהרה לסמל למעמד במדינות רבות, ותרמה רבות לתדמית ב.מ.וו.  אולם ב.מ.וו היו מודעים לבעיית התנהגות הכביש הסוררת, והחליטו שיורשתה תפתור את הבעייה ויהי מה.  בשלב מסויים אף שקלו בב.מ.וו מעבר להנעה קדמית, אולם הרעיון נגנז עד מהרה.בתחילת שנות ה 80′ החלו מהנדסי ב.מ.וו בפיתוח מחליפת ה- E21 המצליחה, כשהנושא החשוב ביותר שדרש טיפול היה כאמור התנהגות הכביש.הוחלט שהמכונית החדשה תשמור על הקו העיצובי שאיפיין את סדרת 02 וה- E21, כשהפעם יושם דגש על שיפור מקדם הגרר, ברוח אותם ימים.  הוחלט שגם המכונית החדשה תהייה בעלת 2 דלתות, כמו קודמתה, החלטה ששונתה די מהר.המכונית החדשה נקראה בשם הקוד E30, ודמתה לקודמתה ועם זאת נראתה מודרנית ועדכנית.הפנים עוצב מחדש, תוך שמירה על הקו העיצובי של קודמתה.מושבי הקפיצים הוחלפו בכאלו היצוקים מפולימר וסוף כל סוף שונו ידיות פתיחת הדלתות המוזרות.ב.מ.וו החליטו להשתמש ביחידות ההנעה של ה- E21, שכללו את מנוע ה- M10 הוותיק בדגמי ה- 4 בוכנות ומנוע ה -M20 בדגמי ה- 6 בוכנות. תיבות ההילוכים היו מתוצרת גטרג בדגמים הידניים ו- ZF 3 הילוכים בדגם האוטומטי.מנוע ה- 1.6 שיועד למדינות מוכות מס – פורטוגל, יוון וישראל כמובן, ומנוע ה- 1.8 עשו שימוש במאייד פירבורג בעל בקרה אלקטרונית, ואילו מנוע ה- 1.8 של ה- 318I השתמש בהזרקת דלק של בוש.     מנועי ה- 2.0 וה- 2.3 היו מוזרקים בלבד.  הספקי המנוע היו זהים לאלו של קודמתה, 75 כ”ס ב- 1.6, 90 כ”ס ב- 1.8 , 105 כ”ס ב- 318I, 125 כ”ס ב- 320I ו- 143 כ”ס ב- 323I שהיתה אמורה להיות הספורטיבית שבחבורה.

דגמי ה -6 בוכנות נהנו מפנים משודרג שכלל דיפוני משולבי אריג ולוח בקרה שהותקן בתקרת המכונית.רמת הגימור שופרה, ונוספו אופציות רבות – החל מחלונות חשמל ונעילה מרכזית, דרך הגה M מושבי עור ומושבים חשמליים.לוח המחוונים כלל לוח בקרה שמציג בנוריות בצבעים משתנים את מועדי הטיפולים.השינוי העיקרי לעומת ה- E21 היה במתלה האחורי.ב.מ.וו עברו לשימוש במתלה בעל זרועות עוקבות מלאות, בדומה למתלה האחורי של הפורד סיירה, בתקווה לשפר את ההתנהגות הסוררת במגבלות.מערכת ההיגוי היתה בשיטת המסרק ומוט משונן, שלראשונה נוספה אופצייה להגה כוח. המכונית החדשה הוצגה באוקטובר 82′ והוצגה בפני עיתונות הרכב העולמית בהשקה צנועה למדי.

עד מהרה הסתבר שמה שהיה טוב במכונית היוצאת – הנדסת אנוש, איכות גימור, ביצועים בדגמים היקרים – נשאר טוב, ואילו ההתנהגות שופרה לעין ערוך, וסוף כל סוף יכלה המכונית לנצל את פוטנציאל ההנעה האחורית שלה.ה- E30 היתה מכונית נעימה מאד לנהיגה, וכמו כל ב.מ.וו הראוייה לשמה הציעה תנוחת נהיגה מושלמת, הנדסת אנוש שאין שנייה לה והרגשה שהמכונית ממש “תפורה” לפי מידות הנהג.עד מהרה ב.מ.וו הבינה שלמכונית יש פוטנציאל גדול, ולכן הוצגה לראשונה גרסת   4 דלתות, שהפכה אותה למשפחתית אמיתית. למרות מבנה ה- 4 דלתות, נותרה ה- 3 מכונית צרה למדי וצפופה עבור הנוסעים במושב האחורי, במה שנדמה כנקודת תורפה אין סופית עבור היצרן הבאוורי.

כקודמתה, ה- E30 נמכרה היטב מיומה הראשון, והצגת גירסת ה- 4 דלתות פתחה בפניה פלח שוק שקודמתה החמיצה.  בשנת 85′ עברה המכונית מתחית פנים קלילה, שנגעה בעיקר בצד המכאני – את מנוע ה- 2.3 ב- 323I החליף מנוע 2.5 חזק יותר, 171 כ”ס, ובאותה הזדמנות קיבלה גירסה זו בלמי דיסק אחוריים.באותה שנה נוספה גירסת דיזל, לראשונה בב.מ.וו שהציעה הספק של 86 כ”ס ממנוע 2.5 ולתיבה האוטומטית נוסף הילוך, רביעי במספר, שגרם לשיוט שקט יותר.כמו חברות רבות, ב.מ.וו השתעשעה בפיתוח גירסה כפולת הנעה למכונית שנקראה 325IX, שלא זכתה להצלחה גדולה.

בסוף 87′ עברה המכונית מתיחת פנים משמעותית יותר, שכללה החלפת פגושי הניקל המיושנים למראה בפגושי פלסטיק, שיפור הבטיחות הפאסיבית, והחשוב מכל – החלפת מנוע ה- 1.8 ב- 318I במנוע חדש לחלוטין.מנוע ה- M10 היה כבר בן למעלה מ- 20, והתנהגותו וביצועיו לא הלמו את תדמית החברה.ב.מ.וו החליטה שגם דגמי ה- 4 בוכנות לא ייבישו את הסמל שעל מכסה המנוע, והוחלט על פיתוח מנוע חדש לחלוטין.

המנוע החדש נקרא M40 בעל 4 בוכנות שעשה שימוש ברצועת תיזמון, הזרקת דלק והצתה ממוחשבת ומרימי שסתומים הידראוליים, כמו גם מערכות הצתה והזרקה ממוחשבות.אמנם ההספק עלה רק ב- 10 כ”ס, אולם השיפור בהתנהגות היה עצום ורב, וסוף סוף גם דגמי ה- 4 בוכנות סיפקו ביצועים הולמים.  יותר מזה, ביצועי ה- 318I והתנהגות המנוע החדשה, הורידה מאד מהאטרקטביות של ה- 320I שהיתה יקרה בהרבה, ולכן פגעה מאד במכירותיה.

לקראת 89′ הוחלף גם מנוע ה 1.6 75 כ”ס שסיפק ביצועים מביכים משהו, בגירסה מוקטנת של מנוע ה- M40, וגם דגם זה סיפק ביצועים הולמים, סוף סוף.בשנת 87′ נוספה גירסת סטיישן למכונית, בדומה לאוונט של אודי שנקראה טורינג, כמו סדרת ה -02 במבנה דומה בזמנה.

בשנת 89′ נוספה גירסת 16 שסתומים למנוע ה- 1.8 M40 ( המנוע נקרא M42) שנקראה 318IS וההספק עמד על 140 כ”ס, אולם המומנט נפגע והמנוע היה חסר גמישות לחלוטין.באותה שנה נוסף מגדש טורבו למנוע הדיזל והספקו עלה ל 115 כ”ס, והיא נחשבה באותה העת לאחת ממכוניות הדיזל הזריזות שיוצרו.  ייצור המכונית נמשך עד סוף שנת 90′, ואז הוחלפה במכונית חדשה לגמרי, ה- E36.   סה”כ ה- E30 היתה מכונית טובה מאד לזמנה, והצלחתה המיסחרית תרמה רבות ליציבותה הכלכלית של ב.מ.וו מה שאפשר לה לפתח סדרת דגמים חדשה ומרשימה בהמשך. בנוסף, היא נהנתה מהנדסת אנוש מושלמת, איכות ייצור גבוהה ואיכות גימור מוקפדת והיתה מכונית מהנה לנהיגה.

 

 

אין תגיות

1276 סך צפיות 2 היום

  

מס' מודעה: 72059e7a811a7300

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים