ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

בריסטול Bristol 400\401\403

  • פורסם: 11/04/2019 09:39
  • : 2959 ימים, 21 שעות

פירוט

מאת : חן פרחי .

חברת בריטיש אנד קולוניאל הבריטית הוקמה בשנת 1910 על ידי יצרן קרונות וחשמליות ששכן בעיר בריסטול בבריטניה. באותה שנה החליטה לפנות לענף התעופה, שעשה את צעדיו הראשונים. חברת התעופה הוקמה כחלק נפרד ממפעל הקרוניות החשמליות, על מנת לא לסכן את עתידו במקרה של כשלון. בשנת 1912 הציגה בריסטול את המטוס הראשון שלה, שהיה שיפור של אב טיפוס צרפתי, ומלחמת העולם הראשונה העניקה רוח גבית לחברה הצעירה. בריסטול התמחתה בפיתוח שלדות מטוסים חזקות אך יחד עם זאת קלות משקל, מה שהעניק למטוסיה ביצועים טובים ויכולת תמרון מצויינת. במהלך מלחמת העולם השנייה בנתה בריסטול מטוסי קרב רבים ששימשו את צי הוד מלכותה, ואלו נטלו חלק חשוב בהגנה על בריטניה. מיד עם תום מלחמת העולם השניה, החליטה בריסטול לפנות לענף חדש – ייצור מכוניות. אמנם ידע רב לא היה להם בתחום, אולם כושר הייצור שלהם היה גבוה למדי, וביקוש גדול למטוסי קרב לא היה. למרות המצב הכלכלי הקשה ששרר בבריטניה לאחר המלחמה, החליטה בריסטול לייצר דווקא מכוניות יוקרה, ולצרוך כך פנתה לב.מ.וו הגרמנית, לא פחות, וקנתה ממנה את מרכבה וזכויות הייצור של ה- 327, מכונית ספורט יוקרתית דו מושבית. עיצובה של המכונית היה נאה מאוד, וכלל חרטום ארוך מאוד וזוג כנפיים קדמיות שנמשכו עד הגלגלים האחוריים. גם עיצובה הפנימי שידר יוקרה, ותא הנוסעים דופן בעץ ורופד בעור יוקרתי. פריט מעניין היה עיצוב גלגל ההגה, שהזכיר הגה של מטוס. שלדת המכונית הייתה עשוייה פלדה, אולם מרכבה היה עשוי אלומניום, מהסיבה הפשוטה שזה היה חומר הגלם הנפוץ ביותר בעת ההיא, בשל איסור ייצור מטוסי קרב. את המכונית החדשה-ישנה הניע מנוע בן 6 בוכנות טורי בנפח 2.0 בעל גל זיזים תחתון, שסיפק 80 כ”ס מכובדים עבור נפחו, בוודאי במונחי אותם ימים. המנוע הוזן על ידי 3 מאיידי SU שהותקנו בטור וגם מערכת ההצתה הייתה מתקדמת יחסית. תיבת ההילוכים הייתה בת 4 מהירויות, שלמעט ההילוך הראשון, כל ההילוכים היו סינכרוניים. מערכת המיתלים הקדמית הייתה נפרדת, ועשתה שימוש בעצם עצה תחתונה וקפיץ עלים רוחבי שקישר ביניהם. מערכת המיתלים האחורית כללה זוג קפיצי עלים אורכיים ובולמי זעזועים. מערכת הבלמים כללה 4 בלמי תוף גדולי קוטר ומשאבה מרכזית בודדת, ואילו מערכת ההיגוי עשתה שימוש בתיבה ותפוחים. המכונית המחודשת כונתה בריסטול 400 והוצגה בשנת 47′, והייתה למעשה המכונית הראשונה של יצרן המטוסים המהולל. למרות מחירה הגבוה מאוד והמצב הכלכלי הקשה, נמכרה המכונית במספרים מפתיעים למדי, בעיקר בשל מוניטין החברה והקשר שלה לעולם התעופה. בנוסף לעיצובה הנאה מאוד, ביצועיה היו טובים למדי – מהירותה המירבית עמדה על 153 קמ”ש ואילו תאוצתה מ 0-100 קמ”ש ארכה כ- 18 שניות. גם התנהגות הכביש הייתה טובה מאוד והמכונית נחשבה למהנה לנהיגה. בשנת 48′ נוספה גירסת קופה נאה אף יותר למכונית, וזו כונתה בריסטול 401. השינוי העיקרי לעומת הבריסטול 400 היה דווקה בצד המכאני – את הגה התיבה המסורבל החליף הגה בשיטת מסרק ומוט משונן ואילו את הסרן האחורי שנתלה על קפיצי עלים אורכיים החליף מתלה אחורי שכלל מוטות טורסן, שהעניקו נוחות נסיעה והתנהגות כביש עדיפות בהרבה. בשנת 49′ הוצגה גירסתה הפתוחה, וזו כונתה בריסטול 402. בשנת 53′ הוחלפה הבריסטול 401\402 במכונית חדשה שכונתה בריסטול 403. זו הציעה מימדים גדולים יותר, אם כי שמרה על קווי העיצוב הבסיסיים. מנוע המכונית חוזק על ידי העלאת יחס הדחיסה ושסתומים מוגדלים, ולכן הספקו עמד על 100 כ”ס, שהביאו אותה למהירות מירבית של 157 קמ”ש ולתאוצה מ 0-100 קמ”ש תוך 15 שניות. רמת הגימור הייתה גבוהה והמכונית הציעה הידור רב. הבריסטול 403 יוצרה עד שנת 55′, ואז הוחלפה במכונית חדשה, שהציעה עיצוב חדש שניתק את הקשר לדגמי העבר שהתבססו על הב.מ.וו 327. הבריסטול 400 תיזכר כמכונית הראשונה של יצרן המטוסים הבריטי, ולמרות שלא היתה מתכנון מקורי, התבססה על מכונית מוצלחת לכשעצמה, ולכן זכתה להצלחה יחסית, על אף שהייתה מכונית יקרה מאוד, מה שביסס את מעמדה של החברה כיצרנית מכוניות ספורט יוקרתיות.

אין תגיות

33 סך צפיות 1 היום

  

מס' מודעה: 8885caedffc7fd1e

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים