ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

אלפא Alfa 75

  • פורסם: 12/01/2018 13:16
  • : 994 ימים, 23 שעות
אלפא Alfa 75 - תמונה 1אלפא Alfa 75 - תמונה 2אלפא Alfa 75 - תמונה 3אלפא Alfa 75 - תמונה 4אלפא Alfa 75 - תמונה 5אלפא Alfa 75 - תמונה 6אלפא Alfa 75 - תמונה 7אלפא Alfa 75 - תמונה 8

פירוט

מאת : חן פרחי .

בתערוכת טורינו 72′ הציגה אלפא רומיאו, אז יצרן הרכב הממשלתי האיטלקי, מכונית חדשה, אלפטא שמה. החל משנת 62′, עת הוצגה הג’וליה המשפחתית, שהייתה מכונית נהדרת לזמנה שנהנתה מהנדסה ברמה גבוהה מאד, כל מכוניות אלפא התבססו על שדלת ורצפת משפחת ה- 105 – הג’וליה, הספיידר והברלינה הסאלונית. המכירות היו טובות למדי, וכל דגמי הסדרה נהנו מביצועים והתנהגות כביש בליגה אחרת משל מתחרותיהן. אולם בסוף שנות ה- 60′ הגיעו אלפא למסקנה, בעיקר עקב הצלחת דגמי הסדרה החדשה של ב.מ.וו, שהגיעה העת להציג מחליפה לג’וליה ולברלינה. מלאכת התכנון של המכונית החדשה שכונתה אלפטא, הוטלה על המהנדס המוכשר אורציה סאטה פוליגה, וזה תכנן מכונית משפחתית גדולה, שהציעה תכנון לא שגרתי; המכונית החדשה עשתה שימוש ביחידות הכוח הקיימות של אלפא, שהיו מעולות לזמנן והייתה בעלת הנעה אחורית, אולם המצמד ותיבת ההילוכים שכנו בסמוך לסרן האחורי שנתמך על ידי מיתלה דה דיון משוכלל, וכך הושגה חלוקת משקל מושלמת, שתרמה להתנהגות כביש בטוחה מאד. לראשונה באלפא (אם לא כוללים את האלפא סוד) הציעה מכונית של אלפא הגה בשיטת מסרק ומוט משונן, 4 בלמי דיסק, כשהאחוריים היו צמודים לדיפרנציאל, על מנת להקטין מהמשקל שאינו נתמך על ידי המיתלה. האלפטא זכתה להצלחה נאה, ונמכרה היטב, על אף נטייתה להחליד בטרם עת ואיכות גימור איטלקית טיפוסית. בשנת 77′ הציגה אלפא אחות קטנה לאלפטא, שנקראה ג’ולייטה. הג’ולייטה לא היתה אלא אלפטא קטנה יותר ונאה יותר, שפנתה לפלח שוק מעט נמוך יותר. הג’ולייטה היתה בעלת מבנה של 2 וחצי קופסאות, ולא רק שהיתה נאה מהאלפטא, אלא גם היתה שימושית ממנה. גם הג’ולייטה נמכרה היטב, ויחד עם האלפטא, ייצגו בכבוד את אלפא בפלחי השוק שלהן. יריבתה העיקרית של הג’ולייטה היתה הב.מ.וו סדרה 3 שהוצגה ב 75′, ויועדה להחליף את דגמי סדרת 02 שידעו הצלחה גדולה. הב.מ.וו נהנתה מעיצוב נאה, תא נוסעים מעוצב היטב ובעל הנדסת אנוש מעולה ואיכות גימור מצויינת. מנועיה היו חלשים מאלו של האלפא, ואילו התנהגות הכביש שלה היתה נחותה בהרבה, ובוגדנית במגבלות האחיזה. למרות זאת ידעה הב.מ.וו הצלחה גדולה, וכשהוצגו גרסאות ה- 320 וה- I323 הן הפגינו ביצועים מצויינים, ולפחות בתחום זה יישרו קו עם אלפא. כל זה השתנה בסוף 82′, עת הציגה ב.מ.וו את הדור השני של דגמי סדרה 3. בדור השני, שלמרות הדימיון העיצובי היתה מכונית חדשה לגמרי, שונה המיתלה האחורי לגמרי, והמכונית הפכה לבטוחה בהרבה. לראשונה נוצרה לג’ולייטה תחרות של ממש, ולכן החליטו באלפא לפתח יורשת לג’ולייטה, שהיתה כבר בת 6. מאחר ובאותה העת היתה עסוקה אלפא בפיתוח ה- 33 שהיתה אמורה להחליף את האלפא סוד והאלפא 90, שלא היתה אלא מתיחת פנים מקיפה לאלפטא הוותיקה, ובנוסף היתה בהלכי פיתוח יורשת האלפא 6 הכושלת, תקציב הפיתוח היה נמוך מאד, מה שהכריח את אלפא להתבסס על שלדתה ומיכלליה של הג’ולייטה, כך שבעצם כל שנותר היה לאלפא היה לעצב מחדש את המכונית, על כל המשתמע מכך. עיצוב המכונית הוטל על ארמנו קרסוני, שעיצב גם את ה 33 שהוצגה ביוני 83′. המכונית החדשה די הזכירה את ה 33 בעיצובה החד והזוויתי, ונראתה מודרנית בהרבה מהג’ולייטה, גם אם עיצובה היה כבד למדי. קרסוני נאלץ להתמודד עם פלטפורמה קיימת ומיכללים קיימים, ולכן חופש הפעולה שלו היה קטן למדי. את עיקר השיפור והשינוי עבר תא הנוסעים, שעוצב מחדש ונראה נאה ומודרני. אלפא תיכננה להציע את המכונית עם אבזור מותרות רב בגרסאות היקרות, ולראשונה הוצע במכונית לוח בקרה אלקטרוני משוכלל שנקרא ARC, שכלל נוריות אתראה רבות שניטרו מערכות מכאניות וחשמליות במכונית. לוח המחוונים עוצב מחדש, ובניגוד לזה הבלתי קריא שהיה בג’ולייטה, הפעם היה נאה, קריא וברור. מכאנית, התבססה המכונית החדשה שנקראה אלפא 75, על מיכללי האלפטא\ג’ולייטה שהיו מצויינים לזמנם, בשינוי אחד – אלפא תיכננה מערכת הגה כוח עבור הדגמים הבכירים יותר. בניגוד לג’ולייטה שהוצעה גם עם מנוע 1.3, מנועה הבסיסי של ה- 75 היה בנפח 1.6 וסיפק 109 כ”ס בסיוע זוג מאיידים כפולים. בנוסף המכונית הוצעה גם מנועי 1.8 ו 2.0, שעשו אף הם שימוש בזוג מאיידים כפולים, ולהם נוסף מנוע ה V6 הנפלא ששימש את ה GTV6, שסיפק בעזרת מערכת הזרקת דלק 156 כ”ס. וכמו בג’ולייטה, גם ה- 75 הוצעה עם מנוע טורבו דיזל של VM האיטלקית שסיפק 95 כ”ס. תיבת ההילוכים היתה ידנית, 5 הילוכים, כשאלפא תכננה להציע את המכונית עם תיבה אוטומטית עבור השוק האמריקאי. השקת המכונית נעשתה במאי 85′, ומיד אחריה הגיעה לאולמות התצוגה. בניגוד לאלפא 90 שהייתה כשלון מסחרי, ה 75 נחלה הצלחה נאה בהחלט, ונמכרה היטב. בשנתה הראשונה מכרה כמעט 100,000 מכוניות, בדיוק כמו הצפי של אלפא, וזה בשל עיצוב מודרני, ביצועים מצויינים, התנהגות כביש בטוחה ומהנה, מרווח פנימי טוב ושימושיות רבה בשל הדלת החמישית. בשנת 86′ נוסף דגם מוגדש שהתבסס על מנוע ה 1.8, וסיפק בעזרת מגדש טורבו והזרקת דלק 155 כ”ס מכובדים, שהביאו את המכונית לביצועים מצויינים. כשנה לאחר מכן, ב 87′, מנוע ה 2.0 המצויין קיבל ראש מנוע בעל זוג מצתים לכל בוכנה, על מנת לשפר את הבעירה. הזרקת דלק אלקטרונית החליפה את זוג המאיידים, מה שאמור היה להקל על התחזוקה. זוג המצתים והזרקת הדלק העלו את הספקו ל 148 כ”ס, שבעזרתם הציעה המכונית ביצועים מצויינים. אולם הגירסה החשובה ביותר שהוצגה באותה שנה הייתה ה 3.0 שעשתה שימוש במנוע ה 3.0 החדש של האלפא 164 שהוצגה באותה שנה. מנוע ה- 3.0 סיפק 185 כ”ס, מה שהביא את המכונית למהירות מירבית של 220 קמ”ש ותאוצה מ 0-100 תוך 7.3 שניות. באותה שנה החלה אלפא לייצא ה 75 לארה”ב, לאחר שעברה התאמות רבות בהתאם לחוקים ולתקנות הנהוגים בארה”ב. ה 75 הוצעה עם מנוע ה V6 בנפח 2.5, והציעה אופציה לתיבה אוטומטית 3 הילוכים של ZF. ב- 88′ הוצגה גירסת טורבו דיזל חזקה יותר שסיפקה 112 כ”ס, מה שהפך אותה לאחת ממכוניות הדיזל הזריזות של זמנה. המנועים קיבלו ממירים קטליטיים על מנת לעמוד בתקני זיהום האוויר, ובסוף 90′ עבור כל המנועים להזרקת דלק. אלפא השקיעה רבות בספורט המוטורי, והריצה את ה- 75 לאליפות מכוניות הסאלון באירופה, עם דגם הטורבו, וזכו להישגים מכובדים למדי, שתרמו לתדמית הספורטיבית של המכונית. בסוף 90′ הציגה ב.מ.וו את יורשת ה- E30, ה- E36. ה- E36 הייתה מכונית חדשה לגמרי, מרשימה מאד הן בעיצובה והן בתיכנונה המכאני, וזו מצידה הפכה בין לילה את ה 75 למיושנת בעליל. לא רק שה- E36 הייתה מכונית נאה להפליא, אלא הציגה שיפור עצום בהתנהגות הכביש לעומת קודמתה, וכך מחקה את יתרונה העיקרי של ה- 75 על פני הב.מ.וו. בשלב זה ירדו מאד המכירות, למרות שהאלפא נותרה מכונית טובה מאד בפני עצמה. בסוף 92′ הוחלפה ה- 75 על ידי ה- 155, שהתבססה על שלדת הפיאט טיפו. ב 7 שנות ייצורה נמכרו 375,000 מכוניות, מה שמעיד על הצלחה גדולה, שעיקרה היתה בשנים הראשונות. ה- 75 תיזכר כמכונית נהדרת לזמנה – בעלת ביצועים מצויינים, התנהגות כביש בטוחה ומהנה, מרווחת ונוחה ואפילו שימושית למדי. עבור רבים ה- 75 הייתה האלפא ה “אמיתית” האחרונה, לפחות עד הצגת ה 156 ב 98′. נזכור אותה לטובה.

 

אין תגיות

1354 סך צפיות 9 היום

  

מס' מודעה: 5305a5896f0cc4ef

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים