ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

אופל קומודור Opel Commodore B / C

  • פורסם: 08/08/2018 08:15
  • : 986 ימים, 7 שעות

פירוט

מאת : חן פרחי .

בשנת 67′ הציגה אופל את הקומודור, שלא הייתה אלא גירסת 6 הבכונות של האופל רקורד C שהוצגה יחד עימה. הרעיון שעמד בבסיס פיתוחה היה פשוט – פנייה לפלח שוק גבוה יותר, ומן הסתם ריווחי יותר, מזה שפנתה אליו הרקורד. הקומודור הייתה רקורד C לכל דבר, שהוצעה בגירסת 2 או 4 דלתות, כמו גם גירסת קופה במרכב הארדטופ. רמת הגימור של הקומודור הייתה גבוהה בהרבה מזו של הרקורד, והיא צויידה בפנסי ערפל, גג בצבע שחור, כיסויי גלגלים נאים ומגוון צבעים גדול יותר. גם תא הנוסעים נהנה מרמת גימור גבוהה בהרבה, וצייד במושבים קדמיים נפרדים וניתנים לכיוונון, לוח מחוונים מפורט, גלגל הגה נאה וריפוד עשיר בהרבה. הקומודור הוצעה בשתי גירסאות מנוע – 2.2 בעלת מאייד בודד וגל זיזים תחתון, שסיפקה 95 כ”ס וגירסה בעלת מנוע 2.5 חדש בעל גל זיזים עליון שהותקן בראש המנוע, שסיפק בעזרת מאייד כפול גדול 115 כ”ס. ביצועי הקומודור היו טובים בהרבה מביצועי הרקורד, ולכן זכתה להצלחה מכובדת בהחלט. בשוק הגרמני, שהיה אמור להיות שוק היעד העיקרי שלה, היא התחרתה בפורד טאונוס P6 ומאוחר יותר בטאונוס P7, שצויידה אף היא במנועי 6 בוכנות. בשנת 69′ הצטרפה לפלח השוק הקטן אך הריווחי, הוולוו 164, שהיתה גירסת ה- 6 בוכנות של ה- 144, והציעה אף היא רמת גימור גבוהה בהרבה. במהלך השנים נוספו גירסאות חזקות יותר, שהבולטת שבהן הייתה ה- GS\E שסיפקה 150 כ”ס על ידי שימוש בהזרקת דלק אלקטרונית. ביצועי ה- GS\E היו מצויינים, והיא הייתה המשפחתית-סאלון הזריזה ביותר בזמנה. מכירותיה היו טובות מאוד, ולא על חשבון מכירות הרקורד שהיו מצויינות, כך שאופל הרוויחה מכל הכיוונים. בסוף 71′ הוחלפה הרקורד בדגם חדש, שהציע עיצוב אירופאי למהדרין, על אף שהתבסס על שלדת קודמו, כך שלמעשה מדובר היה במרכב חדש ולא במכונית חדשה לגמרי. עקב הצלחת הקומודור, החליטו באופל להמשיך בייצורה ולהציג אותה כדור השני של המכונית. כקודמתה, הקומודור בדורה השני הציגה רמת גימור גבוהה בהרבה משל הרקורד, וכללה הפעם פנסים אחוריים חדשים ושונים. גם בדורה השני , שהוצע במרכב 4 דלתות בלבד או קופה יפיפיה, גג המכונית היה צבוע שחור, וזה היה סימן ההיכר הבולט שלה. בנוסף, כללה הקומודור פנסי ערפל קדמיים וחישוקי גלגלים נאים. גם תא הנוסעים זכה לרמת גימור גבוהה, ולוח המחוונים עוטר בפס פורניר. לוח המחוונים כלל מד סל”ד ולראשונה הוצעה המכונית עם אופציה למזגן מקורי, כשהמערכת הגיעה מארה”ב. מכאנית, הייתה הקומודור בדורה השני זהה לקודמתה – מנוע 2.5 שסיפק 120 כ”ס עקב מעבר לשסתומים הידראוליים. גירסת ה- GS סיפקה 130 כ”ס בעזרת זוג מאיידים כפולים, וביצועיה היו מצויינים. כקודמתה, גם בדורה השני נמכרה הקומודור היטב, למרות שבשנת 72′ הציגה פורד את הגרנדה החדשה, שהייתה מכונית מודרנית ואטרקטיבית. בשנת 74′ נוסף מנוע גדול יותר בנפח 2.8, מה שכמובן הביא לעלייה בהספק. הספק המנוע עלה ל- 130 כ”ס בגירסת המאייד, והביצועים שופרו כמובן. גירסת ה GS\E סיפקה בעזרת מערכת הזרקת דלק אלקטרונית, 160 כ”ס, שהביאו אותה למהירות מירבית של 200 קמ”ש, מה שהפך אותה למכונית השניה של אופל, אחרי הדיפלומט V8 שמהירותה המירבית חצתה את קו ה- 200 קמ”ש. ה- GS וה- GS\E צויידו במושבים ספורטיביים ולוח מחוונים מצוייד היטב שכלל בנוסף למד סל”ד, גם מדי טעינה ולחץ שמן. בשנת 77′ הוחלפה הרקורד D במכונית חדשה, הרקורד E, שהציעה עיצוב נאה מאוד, בעל שטח שמשות גדול. גם הרקורד E החדשה התבססה על שלדת קודמתה, שמצידה התבססה על שלדת קודמתה, כך ששוב היה מדובר למעשה במרכב חדש. לאור הצלחת שתי דורות הקומודור, החליטו באופל להמשיך את ייצור המכונית. שוב היה מדובר ברקורד בעלת מנוע 6 בוכנות, מרכב שצוייד בקישוטי כרום רבים ורמת גימור גבוהה. אולם הפעם החליטו אופל להציע את הקומודור גם בגירסת סטיישן, שנעדרה מהדורות הקודמים. לעומת זאת, לא הוצעה המכונית כלל בגירסת קופה, שלא כקודמותיה.  תא הנוסעים נהנה מרמת הידור גבוהה יחסית, וכלל לוח מחוונים מצוייד היטב. מכאנית, הייתה הקומודור בדורה השלישי זהה לקודמתה, כשהפעם מנועה הבסיסי והיחיד היה בנפח 2.5, מוזן מאייד וללא אופציה להזרקת דלק. הספק המנוע עמד על 115 כ”ס. השינוי המכאני העיקרי היה הוספת הגה כוח כציוד תקני. האמת שאופל התלבטה רבות האם להציג את דורה השלישי של הקומודור, וזה מסיבה פשוטה – באותה העת הייתה עסוקה אופל בפיתוח מכונית סאלון חדשה, גדולה יותר מהרקורד\קומודור, שנועדה לפנות לפלח שוק גבוה יותר, וזו היתה אמורה לעשות שימוש במנוע ה- 2.8 המוזרק. זו הוצגה לבסוף בשנת 78′ וכונתה אופל סנאטור. למרות שהתבססה על הרקורד, היא היתה אטרקטיבית בהרבה מהקומודור, ומהרגע בו הוצגה חלה ירידה חדשה במכירות הקומודור, והיא הפכה ללא רלוונטית. המסמר האחרון בארון הקבורה שלה היה עם הצגת גירסתו המוזרקת של מנוע ה- 2.0, שסיפק 115 כ”ס, זהה להספק הקומודור, מה שהפך אותה למיותרת בעליל. על מנת להציל את המכירות הגוועות, שיווקה אופל את המכונית בשוק הבריטי, בו כונתה ווקסהול וויקרוי, ולא בהצלחה גדולה. בסוף 82′ עברה הרקורד מתיחת פנים, ואופל ניצלו את ההזדמנות כדי להיפטר מהמכונית שמכירותיה הפכו לזניחות  וייצורה הופסק בסוף 82′, לאחר 15 שנה ו- 3 דורות. האופל קומודור, לפחות בשתי דורותיה הראשונים, הייתה מכונית טובה לזמנה – ביצועיה היו טובים עד מצויינים, רמת הגימור הייתה גבוהה, המרווח הפנימי היה טוב, וכמו כל אופל בת זמנה, הייתה אמינה ופשוטה לתחזוקה. בדורה האחרון הפכה למכונית מיותרת לחלוטין, הן בשל תנאי השוק שהשתנו, הן בשל הסנאטור החדשה שהייתה אטרקטיבית ממנה בהרבה והן בשל מנוע ה- 2.0 המוזרק של הרקורד שהציע ביצועים זהים לאלו של מנוע ה- 2.5.

 

אין תגיות

358 סך צפיות 1 היום

  

מס' מודעה: 5705b6a7a4f12e4c

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים