ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

אופל קומודור Opel Commodore A

  • פורסם: 08/08/2018 08:02
  • : 871 ימים, 21 שעות

פירוט

מאת : חן פרחי.

בשנת 66′ הציגה החטיבה הגרמנית של פורד מכונית משפחתית-סאלון חדשה, הטאונוס P6. הטאונוס P6 החליפה את ה- P3 שהחלה להתיישן. גולת הכותרת של המכונית החדשה היו מנועי ה- V החדשים שלה, ובייחוד מנוע ה- V6 בנפח 2.0 שהפגין פעולה חלקה ושקטה מאוד וסיפק ביצועים טובים מאוד. מתחרתה העיקרית של הטאונוס בשוק הגרמני הייתה האופל רקורד, ויחד הן שלטו בשוק המשפחתיות הגדולות. הצגת מנוע ה- V6 החדש העניקה לטאונוס יתרון די משמעותי, ולכן אופל החליטו שהדור הבא של הרקורד שאמור היה להיות מוצג בשנת 67′ יכלול גם הוא מנוע בן 6 בוכנות. עבור אופל זה לא היה חידוש; הרקורד B הוצעה עם מנוע 6 בוכנות בנפח 2.2, אולם מחירה היה גבוה למדי  והפרש הביצועים לא היה משמעותי דיו למול גירסת ה- 1.9 החדשה. בשנת 67′ הציגה אופל את הרקורד C, שהציעה עיצוב מודרני ומעוגל, נאה בהרבה משל קודמתה. אולם הפעם החליטה אופל, בצעד נבון מבחינתה, להפריד את גירסת ה- 6 בוכנות ממשפחת הרקורד, ולשווק אותה כדגם עצמאי לגמרי. המכונית החדשה הוצגה במקביל לרקורד C וכונתה קומודור. מעשית, היה מדובר במכונית זהה לרקורד, אולם היא נבדלה ממנה ברמת גימור גבוהה בהרבה, שכללה לוח מחוונים נאה ומצוייד, גלגל הגה ספורטיבי, מושבים קדמיים נפרדים, כיסויי גלגלים נאים, פנסי ערפל קדמיים, גג בצבע שחור ומגוון צבעים רחב בהרבה. מאחר והמכונית יועדה לפלח שוק גבוה יותר, היא לא הוצעה בגירסת הסטיישן השימושית שנתפסה כ “פשוטה”, אלא בגירסת 2 או 4 דלתות וגירסת קופה נאה מאוד שהייתה בעלת מרכב הארדטופ וחלונותיה היו ללא מסגרות. הקומודור הוצעה עם שני מנועים – מנוע ה- 6 בוכנות המיושן בנפח 2.2 שסיפק 95 כ”ס, ולצידו הוצג מנוע חדש בעל גל זיזים עליון שמוקם בתוך ראש המנוע. מנוע ה- 2.5 סיפק בסיוע מאייד סולקס כפול 115 כ”ס ופעולה נעימה בהרבה. שלא כמו ברקורד, שעדיין הוצעה עם תיבת 3 הילוכים, הקומודור הוצעה עם תיבת 4 הילוכים או תיבה אוטומטית בת 2 מהירויות שהגיעה מארה”ב וכונתה POWERGLIDE. למרות שהייתה יקרה בהרבה מהרקורד, נמכרה הקומודור היטב, ולא על חשבון מכירות הרקורד שהיו מצויינות. בשל מנוע החזק, ביצועיה היו טובים – מהירותה המירבית עמדה על 170 קמ”ש ותאוצתה מ 0-100 ארכה כ 11 שניות. בסוף 67′ הוצגה גירסת ה GS שלה, שהייתה אמורה להיות הספורטיבית בהיצע. ה- GS כללה לוח מחוונים בעל מד סל”ד, חישוקי גלגלים נאים , מושבים ספורטיביים  והחשוב מכל – מנוע חזק יותר שסיפק בעזרת זוג מאיידי זניט כפולים 130 כ”ס. המנוע החזק יותר הביא אותה למהירות מירבית של 185 קמ”ש ותאוצה מ 0-100 תוך 10 שניות. בסוף 69′ הושמט מנוע ה- 2.2 מהמבחר, ואילו מנוע ה- 2.5 הבסיסי חוזק והספקו עלה ל- 120 כ”ס. בנוסף, עברה המכונית מספק שינויים – בלם היד הועבר מלוח המחוונים למרכז המכונית ונפחו של מיכל הדלק עלה מ- 55 ל- 70 ליטר. בתערוכת ג’נבה 70 הוצגה גירסת ה- GS\E של המכונית. גירסה זו הייתה אמורה להיות הבכירה בהיצע הדגמים ועשתה שימוש במערכת הזרקת דלק אלקטרונית מתקדמת מאוד – המערכת הייתה למעשה הגרסה הקדמונית ביותר של מערכת הזרקת דלק ישירה, ויעילותה הייתה גבוהה. הזרקת הדלק העלתה את הספק המנוע ל- 150 כ”ס. בגירסה זו הפכה המכונית לחזקה ומהירה – מהירותה המרבית עמדה על 193 קמ”ש והתאוצה מ 0-100 ארכה כ- 9.3 שניות. מיתלי המכונית הוקשחו, ומוטות מייצבים עבים יותר נוספו. בשל ריבוי הגירסאות והביצועים המצויינים שהציעה, הפכה הקומודור להצלחה נאה. אולם כידוע הצלחות לא נותרות יתומות  ובשנת 69′ הוצגה הוולוו 164, שהייתה ל- 144 מה שהקומודור לרקורד. הצגת הוולוו 164 פגעה מעט במכירות הרקורד, וגם הפורד טאונוס P7 שהחליפה את ה- P6, והציעה עיצוב מודרני בהרבה, כמו גם מנועי 2.3 ו- 2.6, לא עשו לה חיים קלים בשוק הגרמני. בסוף 71′ הוחלפה הקומודור A במכונית חדשה, הקומודור B, שכמובן שהייתה רקורד D עם מנוע 6 בוכנות. ב- 5 שנותיה הורכבו 156,000 קומודורים, כש- 2,500 מהן בגירסת ה- GS\E, מספר שהעיד על הצלחה גדולה, ובצדק. האופל קומודור תיזכר כמכונית טובה מאוד עבור זמנה – עיצובה היה נאה, מנוע ה- 2.5 הפגין פעולה נעימה וביצועיו היו טובים מאד בדגמים המאייד ומצויינים בגירסת ההזרקה, רמת הגימור הייתה גבוהה, המרווח הפנימי היה טוב ובנוסף המכונית הייתה איכותית, אמינה ופשוטה למדי לתחזוקה. נקודת התורפה שלה היו מיתליה הרכים שפגעו בהתנהגות הכביש, כך שגם בגרסאותיה המהירות, ספורטיבית היא לא הייתה. הקומודור ייצרה פלח שוק חדש, שהיה משמעותי למדי בסוף שנות ה- 60′ עד סוף שנות ה- 70′ – משפחתיות סאלון בעלות מנועי 6 בוכנות ורמת גימור גבוהה. פלח שוק זה היה ריווחי מאוד עבור היצרנים, מאחר והוא לא הצריך עלויות פיתוח גבוהות מחד, ומאידך מחיר המכוניות היה גבוה בהרבה משל גרסאות ה- 4 בוכנות.

 

אין תגיות

413 סך צפיות 1 היום

  

מס' מודעה: 5235b6a767eee5da

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים