ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

אופל ווקטרה Opel Vectra

  • פורסם: 12/01/2018 13:00
  • : 988 ימים, 10 שעות
אופל ווקטרה Opel Vectra - תמונה 1אופל ווקטרה Opel Vectra - תמונה 2אופל ווקטרה Opel Vectra - תמונה 3אופל ווקטרה Opel Vectra - תמונה 4

פירוט

מאת : חן פרחי .

בספטמבר 81′ הציגה אופל הגרמנית מכונית משפחתית חדשה – האופל אסקונה. האסקונה החדשה, השלישית בדורה, החליפה מכונית מיושנת יחסית, שהייתה בעלת הנעה אחורית. האסקונה החדשה תוכננה כמעט במקביל ליורשת הקאדט C, שהיתה אף היא מכונית מיושנת בכל היבט אפשרי. הקאדט D שהוצגה בשנת 80′ הייתה קומפקטית מודרנית ונאה, בעלת מנועים חדשים בעלי גל זיזים עליון ושסתומים הידראוליים. הקאדט D הפכה לסיפור הצלחה ונמכרה מצויין, וכשנתיים אחריה הוצגה האסקונה C שעשתה שימוש במנועיה ובמיכלליה המכאניים. כמו הקאדט, גם האסקונה נמכרה מצויין, ויחד הן הפכו את אופל לאחת מיצרניות הרכב המצליחות ביותר בתחילת שנות ה- 80′. המכירות המצויינות נמשכו גם באמצע שנות ה- 80′, אז עברה האסקונה מתיחת פנים קלה, במסגרתה רועננה הופעתה החיצונית ועודכנו יחידות הכוח. אולם בסוף 86′ הוצגה האודי 80 החדשה, שהיתה מכונית יפיפיה בכל קנה מידה, ושנה אחריה הפיג’ו 405, שהציעה אף היא עיצוב מודרני ונאה. האסקונה החלה למצוא עצמה בנחיתות של ממש, הן עיצובית והן הנדסית, ולמרות שהמכירות נותרו טובות, העיקר בגרמניה ובריטניה, היה ברור לאופל שזמנה הגיע ועליהם לפתח לה יורשת ראויה. למרות הצלחת כל קשת דגמי אופל – בעיקר הקורסה, הקאדט והאסקונה – ראשי GM בארה”ב לא ששו להעניק לחטיבה האירופאית הריווחית שלהם תקציבי פיתוח משמעותיים, ותמיד זה לווה באיומים ותחנונים מצד אופל. במקרה של האסקונה, הסיפור היה מורכב אף יותר; GM השתמשו ברצפתה של האסקונה עבור השברולט קאבליר\פונטיאק סאנבירד שנמכרו היטב, בעיקר בשל מחיר זול, ולכן לא הבינו מדוע יש צורך להחליף מכונית מצליחה מסחרית כמו האסקונה, מה עוד ש GM ארה”ב כלל לא צריכה פלטפורמה חדשה. לבסוף ניאותו אנשי GM לשחרר תקציבי פיתוח, שעיקרם יועד לפיתוח רצפה חדשה. אופל ניגשו למלאכת התכנון, וגייסו את המעצב האמריקאי ויין צ’רי, שחתום על עיצובן של השברולט קמארו והפונטיאק טרנס אם. צ’רי היה פטור משיקולים הנדסיים, מאחר והמכונית החדשה תוכננה לעשות שימוש ברצפה חדשה לגמרי, ועיצב מכונית במבנה 4 או 5 דלתות, בדיוק כמו שהיה באסקונה C, אלא שהפעם לא היתה גירסת 2 דלתות, ומגמה זו באופל החלה כבר באומגה שהוצגה ב- 87′ ושברה מסורת ארוכת שנים באופל של הצגת גירסאות 2 דלתות. צ’רי עיצב משפחתית מודרנית ונאה מאד למראה שהייתה גם יעילה מאד מהבחינה האווירודינאמית, עם מקדם גרר שעמד על נתון של 0.29 CD. גרסת ה- 4 דלתות נהנתה ממראה הרמוני יותר מזה של גירסת ה 5 דלתות, בעיקר בשל פרופורציות עדיפות. אופל היו מודעים היטב לנקודות התורפה של האסקונה – עיצוב פנימי משעמם וקודר, תנוחת נהיגה גרועה ואיבזור דל בגרסאות הבסיסיות, והחליטו לטפל בבעיה. תא הנוסעים זכה לעיצוב חדש לגמרי, נעים ואוורירי ובעל הנדסת אנוש מצויינת ולוח מחוונים נאה ומאיר עיניים. דיפוני הדלתות זכו לעיצוב נאה וכך גם לוח המחוונים כולו שהיה עשוי מחומרים נעימים למראה ולמגע. המושבים תוכננו מחדש והפכו לנוחים בהרבה, ומושב נהג רב כיוונים הפך את תנוחת הנהיגה למצויינת. גם שדה הראייה שופר כמו גם בידוד הרעשים הכולל. מאחר ורוב תקציב הפיתוח יועד לשלדה החדשה, החליטו באופל להמשיך ולהשתמש במיכללי האסקונה, גם בשל הסיבה שהיו טובים דיים. קו המנועים כלל את מנוע 1.4 מוזן המאייד שסיפק 75 כ”ס, מנוע ה- 1.6 וה- 1.8 שסיפקו 82 ו -90 כ”ס בהתאמה, ומנוע 2.0 שסיפק 115 כ”ס וגמישות מצויינת. כמובן שגם מנוע דיזל בנפח 1.7 הוצע, ומקורו היה באיסוזו היפנית. תיבת ההילוכים הייתה בת 5 מהירויות, ותיבה אוטומטית חדשה ומודרנית בת 4 הילוכים שכללה פיקוד אלקטרוני ובורר מצבים כוח\חסכוני, כמו גם מצב שלג בו זינקה בהילוך שלישי, הוצעה כאופציה בכל הדגמים, למעט ה 1.4 הבסיסית. מערכת המיתלים כללה תמוכות מק’פרסון קדמיים שהורכבו על גבי תת שילדה, בעיקר מסיבות בטיחותיות, וקורת רוחב אחורית שנתמכה על ידי קפיצי סליל. ההגה היה מכאני עם יחס העברה מופרך של 4.7 סיבובים מנעילה לנעילה, או מוגבר כוח ב- 1.6 ומעלה עם 3.5 סיבובים מנעילה לנעילה. בשל חשיבותה הרבה של המכונית עבור אופל, נערכו בה נסיעות מבחן מפרכות בערבות אנטרטיקה ובמדבר סהרה. השקת המכונית שנקראה ווקטרה היתקיימה בספרד באוקטובר 88′, והמכונית החדשה הרשימה מאד את עיתונאי הרכב הרבים שהגיעו לאירוע. הודגש השיפור העצום מהאסקונה, בייחוד בתחום האיכות, האיבזור, תנוחת הנהיגה ואיכות החיים. למרות השימוש במנועים הקיימים, סיפקה המכונית ביצועים טובים למדי, התנהגות הכביש הייתה בטוחה מאד ואפילו נוחות הנסיעה הייתה טובה למדי. עיקר הביקורת הופנתה כלפי מנוע ה- 1.6 מוזן המאייד שהיה רועש מאד. מכירותיה החלו מיד לאחר ההשקה, ולשמחת אנשי אופל היא נמכרה היטב, ולא רק בגרמניה ובבריטניה, בה יוצרה. הווקטרה נמכרה היטב בעולם, בעיקר בשל היצע נרחב של דגמים, שהתאימו לכל כיס. מיד לאחר השקתה הוצגה גירסת ההנעה הכפולה שלה, שצויידה במנוע 2.0 חזק שסיפק 150 כ”ס ונלקח מהקאדט GSI, והיה בעל ראש מנוע שכלל 4 שסתומים לבוכנה. בשנת 92′ עברה הווקטרה מתיחת פנים קלה, שנועדה לשמור על המכירות הטובות, ובהזדמנות זו הציגה אופל את גירסת הקופה של המכונית – הקליברה. הקליברה היתה למעשה ווקטרה בעלת 2 דלתות, והציעה עיצוב נאה מאד ומושך. מכאנית, הייתה הקליברה זהה לווקטרה, אך הציעה עיצוב יפיפה.  לרגל השקת הקליברה, הציגה אופל מנוע 2.0 מוגדש שסיפק 204 כ”ס מכובדים, שהביאו את המכונית להציע ביצועים מצויינים – מהירות מירבית של 233 קמ”ש ותאוצה מ 0-100 קמ”ש תוך 6.8 שניות.בשנת 94′ הגירסה המשפחתית קיבלה מנוע V6  חדש בנפח 2.5 שסיפק 170 כ”ס; גירסה זו נועדה להתחרות באודי 80 שצויידה אף היא לראשונה במנוע V6. הווקטרה יוצרה עד סוף 95′, ואז הוחלפה במכונית חדשה, שנקראה אף היא ווקטרה, ששמרה על הקו העיצובי של קודמתה. האופל ווקטרה תיזכר כהצלחה יפה של אופל, וכמכונית טובה מאד לזמנה – מודרנית ונאה למראה, בעלת ביצועים טובים, תיבת הילוכים אוטומטית מעולה, התנהגות כביש בטוחה, איכותית ונוחה למדי. ב 7 שנות ייצרה יוצרו כמעט 2 מיליון מכוניות, מה שמעיד על הצלחתה המכובדת, ובצדק.

אין תגיות

569 סך צפיות 1 היום

  

מס' מודעה: 2165a58947580b47

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים