ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

אופל אסקונה Ascona A

  • פורסם: 16/04/2018 17:43
  • : 990 ימים, 9 שעות

פירוט

מאת : חן פרחי .

בשנת 62′ הציגה אופל, החטיבה הגרמנית של קונצרן GM, מכונית משפחתית קטנה חדשה – הקאדט. הקאדט מילאה חלל שחסר בהיצע אופל שהיה מורכב ממכוניות בינוניות וגדולות, שאמנם היו ריחוויות יחסית, אולם לא יכלו להימכר במספרים גדולים מאד, ובוודאי שלא להוות תחרות לרבת המכר הגדולה בגרמניה באותה העת – החיפושית. הקאדט הייתה אמנם מכונית שמרנית בעיצובה ופשוטה במיכלליה המכאניים, ודווקא בשל כך נחלה הצלחה גדולה. בשנת 65′ הוחלפה הקאדט A במכונית חדשה שכונתה כמובן קאדט B. הקאדט B נהנתה מעיצוב מודרני בהרבה, מנוע גדול יותר בנפח 1.1 ומגוון מרשים של תצורות מרכב – 2 או 4 דלתות, סטיישן 3 או 5 דלתות, פאסטבק וקופה נאה. בהמשך צויידה המכונית במנועים גדולים יותר שנילקחו מהרקורד, ודגמים אלו הפגינו ביצועים טובים מאד. אולם למרות הצלחתן הן של הקאדט והן של הרקורד הגדולה יותר, חסר לאופל דגם ביניים, שיתחרה בהצלחתה הגדולה של הפולקסווגן TYPE 3  בשוק המשפחתיות. לכן בשנת 67′ הציגה אופל את האולימפיה, שלא הייתה אלא גירסה מהודרת יותר של הקאדט B אשר צויידה במנועים גדולים יחסית בנפח 1.7 ו 1.9. לצורך השקת המכונית גייסה אופל שם עבר שבו כינתה בתחילה את האופל רקורד משנת 53′ ועד 59′. רמת הגימור של האולימפיה החדשה הייתה גבוהה משל הקאדט מאחר וכיוונה לפלח שוק גבוה יותר. אולם עד מהרה הסתבר לאנשי אופל שלמרות השם מעורר הערגה, רמת הגימור הגבוהה ומנועיה הגדולים והחזקים יחסית, קהל הלקוחות לא עמד בתור לרכוש את הקאדט המחופשת, והמכירות היו מאכזבות למדי, בוודאי בקנה המידה שאליו הורגלה אופל. באופל הבינו שאם ברצונם להשיג דריסת רגל משמעותית בשוק המשפחתיות הבינוניות, עליהם לפתח מכונית גדולה יותר – ובעיקר שונה עיצובית ותפיסתית מהקאדט B. כמקובל בחברה אירופאית שהיא חלק מקונצרן אמריקאי, הגישו אופל בקשה לתקציבי פיתוח עבור המכונית החדשה. למרבה אכזבתם, ולמרות הצלחת כל קשת דגמי אופל, הפעם בקשתם נענתה בשלילה. לפחות מבחינתם היה בסירוב הגיון; בשנת 66′ הציגה ווקסהול הבריטית, השייכת גם היא ל GM את הווקסהול ויוה HB, שהייתה, לפחות מבחינת מיכללי השלדה, מכונית חדשה לגמרי. עלות פיתוח השלדה לא היתה נמוכה מן הסתם, ולכן הציעו אנשי GM לאופל לעשות שימוש בפלטפורמה שלה, מאחר ובמועד הצגתה של האופל החדשה אמור היה להיות מוצג הדור השלישי של הווקסהול ויוה. בלית ברירה הסכימו אופל, וקיבלו מווקסהול את תיכנוני השלדה. אופל עיצבה מכונית חדשה, שאמנם חלקה תפיסה משותפת עם הויוה HB אך נראתה שונה ממנה. שתי החברות התבקשו לשמור על חשאיות בנוגע לשת”פ ביניהן, וכך היה. אופל עיצבו מכונית משפחתית בינונית בגודלה – 4.18 מטר אורכה – ששמרה על זיקה ברורה לדגמי אופל של אותם שנים, והזכירה לא מעט את הדיפלומט B שהוצגה ב 69′, בעיקר בחלקה הקדמי. עיצובה היה מודרני ונאה בהרבה מזה של הרקורד C והקאדט B, שעדיין כללו מוטיבים אמריקאיים ברורים. גם עיצובה הפנימי היה מודרני, אם כי רמת האיבזור הייתה נמוכה למדי, כמקובל במכוניות גרמניות באותה העת. מכאנית, התבססה המכונית החדשה על מיכללי אופל מוכרים – מנועה הבסיסי היה ה- 1.2 בעל גל זיזים תחתון ששימש את הקאדט, ומעליו הוצע מנוע 1.6 חדש בעל גל זיזים עליון שמוקם בראש המנוע. מנוע ה- 1.6 סיפק 68 כ”ס בדגם הרגיל ו 80 כ”ס מכובדים למדי בדגם ה S שעשה שימוש במאייד סולקס כפול. הדגם הבכיר עשה שימוש במנוע ה 1.9 של הרקורד שסיפק 90 כ”ס. תיבת ההילוכים היתה ידנית 4 הילוכים או אוטומטית 3 הילוכים מתוצרת GM שטרסבורג.מיכללי השלדה שלה היו זהים לאלו של הווקסהול ויוה HB – מערכת המיתלים הקדמית הייתה בעלת עצמות עצה כפולות ואילו האחורית כללה סרן חי הנתמך על ידי קפיצי סליל ומוט פנהארד. ההגה היה בשיטת מסרק ומוט משונן ומערכת הבלמים כללה דיסקים קדמיים ותופים אחוריים, כשדגמי ה- 1.6 S וה- 1.9 קיבלו בנוסף מגבר בלם. הצגת המכונית התקיימה בתערוכת פריז 70′ ושמה נקבע – אסקונה, עיירת נופש בשוויץ. המכונית נמכרה כשנת הדגם 71′, והפעם, בניגוד לאולימפיה קודמתה, זכתה להצלחה גדולה. האסקונה החדשה התקבלה בחום בשוק הגרמני, שכלל בעיקר את דגמי הטאונוס המיושנים והפולקסווגן TYPE 3 שהתבססה על החיפושית. למרות המפרט השמרני, ובזכות עיצובה הנאה ומנועיה החזקים בגרסאות ה 1.6 וה 1.9, נמכרה המכונית מצויין, ולא על חשבון מכירות הקאדט והרקורד שהמשיכו להיות מצויינות. כדי לשפר את תדמיתה של המכונית, החליטה אופל להתחרות עימה במרוצי הראלי, ולצורך כך שכרה את שירותיו של נהגה המירוצים וולטר רול.האסקונה נחלה הצלחה מרשימה ואף זכתה באליפות הראלי העולמית ב 74′.אופל ניצלה את הצלחת המכונית במסלולי המירוצים, ושיווקה גירסה משופרת על ידי סדנא חיצונית, שהתקינה בה זוג מאיידים כפולים, מה שהעלה את הספק מנוע ה- 1.9 ל -125 כ”ס. בשנת 71′ החל ביצוא המכונית לארה”ב, שם כונתה בפשטות אופל 1900. הדגם האמריקאי שווק בגירסת 4 דלתות בלבד, והל מסוף 74′ נמכר עם הזרקת דלק בלבד, על מנת לענות על תקני זיהום האוויר המחמירים. בסוף שנת 75′ הוחלפה האסקונה במכונית חדשה ששמרה על שמה, אולם הייתה מכונית חדשה כמעט לגמרי. ב- 4 וחצי שנות ייצורה הורכבו במפעל אופל בבוכום 692,000 מכוניות, מספר שהעיד על הצלחתה הגדולה, ובצדק. האסקונה A תיזכר כמכונית טובה לזמנה – נאה, מרווחת למדי, בעל ביצועים טובים בדגמי ה- 1.6 וה- 1.9 וכמו כל אופל בת זמנה, הייתה אמינה מאד וקלה לתחזוקה. האסקונה הוצגה בעיתוי מעולה עבור אופל, כשמתחרותיה העיקריות, הפורד טאונוס והפוקסווגן TYPE 3 כבר היו מיושנות ולא אטרקטיביות, ולכן זכתה להצלחה גדולה.

 

אין תגיות

346 סך צפיות 1 היום

  

מס' מודעה: 2465ad4b40c060a5

FleaMarket.co.il