ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

אופל אסקונה Ascona B

  • פורסם: 16/04/2018 17:32
  • : 838 ימים, 18 שעות

פירוט

מאת : חן פרחי .

בספטמבר 70′ הציגה אופל הגרמנית מכונית משפחתית בינונית חדשה – האסקונה. האסקונה החדשה מילאה עבור אופל את ההיצע החסר בין הקאדט הקטנה יחסית לרקורד הגדולה יחסית. האסקונה השתמשה ברצפתה ובפלטפורמה של הווקסהול ויוה HB  (דור שני) בשל רצונם של אנשי GM לחסוך בעלויות הפיתוח, שהחלו להכביד על תקציב החברה. האסקונה נהנתה מעיצוב מודרני למדי, מנועים מוכרים וטובים, כשדגמי ה- 1.6 וה- 1.9 עשו שימוש במנועים בעלי גל זיזים עליון שמוקם בראש המנוע. המרווח הפנימי היה טוב וכך גם התנהגות הכביש ונוחות הנסיעה, וזה בנוסף לתכונות שהיו תמיד מצויות באופל, כמו אמינות גבוהה ותחזוקה קלה ופשוטה. האסקונה החדשה התקבלה בחום רב בשוק הגרמני, מאחר ומתחרותיה היו בעיקר הפורד טאונוס שהיתה בעלת הנעה קדמית והפולקסווגן TYPE 3 שהתבססה על החיפושית. בשל מתחרותיה המיושנות, המכירות היו מצויינות. אולם בשנת 71′ הוצגה הפורד טאונוס TC שלא היתה אלא פורד קורטינה MK3 בשינויים קלים, ובשנת 73′ הוצגה האודי 80 החדשה, שהייתה מכונית מודרנית בעלת הנעה קדמית, ואף זכתה בתואר מכונית השנה 73′. לראשונה נוצרה אופוזיציה של ממש לאסקונה, ואופל הגיעו למסקנה שהחלפת המכונית, שלא הספיקה אפילו לעבור מתיחת פנים, הינה כורח המציאות, בשל חשיבותה הגדולה. אופל החלה בתכנון המכונית כבר בשנת 73′, וביקשה תקציבי פיתוח מהנהלת GM. הפעם הסכימו אנשי GM להעניק לאופל תקציב פיתוח נדיב יחסית, אך התנאי היה שהפעם המכונית החדשה תימכר גם תחת המותג ווקסהול, בשינויים קלים. בהנהלת GM עקבו בעיניין רב אחרי איחוד מותגי פורד הגרמניים והבריטים, והחליטו גם הם ליישם את הרעיון. אופל תיכננה להחליף את האסקונה המצליחה במכונית חדשה לגמרי, שאמורה היתה להיות בעלת הנעה קדמית ומנועים חדשים, אולם לרוע מזלה, בסוף 73′ פרץ משבר האנרגיה, ותקציבי הפיתוח קוצצו משמעותי מאד, עד כדי סיכון לביטול הפרוייקט כולו. לאחר הקיצוץ המשמעותי, נותר תקציב קטן למדי, ואופל גנזו את הרעיון המקורי, והחליטו להסתפק במתיחת פנים משמעותית למכוניות היוצאת. עיצובה של היורשת דמה למדי לזה של המקורית, רק היה נאה ומודרני יותר, מן הסתם. חזית המכונית הפכה לישרה ושטוחה, ואילו הקורה האחורית, סימן ההיכר העיצובי של האסקונה, עוגלה ועודנה. גם תא הנוסעים עוצב מחדש, וזכה לרמת גימור גבוהה יותר ועיצוב מודרני. למרות הדמיון החיצוני, פלטפורמת המכונית הוארכה וכללה שינויים. אורכה של המכונית היה גדול ב 15 ס”מ מזו של הדגם היוצא, ואילו בסיס הגלגלים הוארך ב 9 ס”מ, מה שאמור היה לשפר את מרווח הפנים. בניגוד לקודמתה, היורשת לא תוכננה להיות מיוצרת בגירסת סטיישן אלא במרכב 2 או 4 דלתות בלבד. מכאנית, הייתה היורשת דומה למדי לקודמתה – מנועי ה- 1.2 בעל גל זיזים תחתון וה- 1.6 ה- 1.9 בעלי גל זיזים שמוקם בראש המנוע המשיכו גם למכונית החדשה וכך גם תיבת ההילוכים הידנית בת 4 הילוכים והאוטומטית בת 3 המהירויות. מערכת המיתלים נותרה דומה – עצמות עצה כפלות מקדימה וסרן חי הנתמך על ידי קפיצי סליל מאחור, אולם ההגה בשיטת מסרק ומוט משונן הוחלף בתיבה ותפוחים, זהה לזו של הרקורד. המכונית החדשה כונתה אסקונה B והצגתה התקיימה בספטמבר 75′ בתערוכת פרנקפורט. למרות התחרות הגדולה, אך בשל קהל היעד השמרן של אופל, זכתה המכנית להצלחה מכובדת בהחלט. מתחילת דרכה שווקה המכונית בבריטניה ווקסהול קאבליר, כשההבדל העיקרי בין המכונית היה בחזיתן ובמנוע הבסיסי – לווקסהול היה מנוע מפיתוח עצמי וחזית משופעת. גגם בבריטניה זכתה הווקסהול להצלחה מכובדת, וזו שיכנעה את ראשי GM סופית בנחיצות האיחוד בין החטיבות. בסוף 76′ עברה המכונית מתיחת פנים קלה, במסגרתה נוסף מנוע חדש בנפח 2.0 שסיפק 100 כ”ס, והפך את המכונית לזריזה מאד ולאחת המשפחתיות היותר מהירות של תקופתה, עם מהירות מירבית של 175 קמ”ש. ב- 78′ קיבלה המכונית מנוע דיזל בנפח 2.0 שסיפק 58 כ”ס צנועים אך צריכת דלק נמוכה. מנוע ה- 2.0 קיבל גרסה בעלת יחס דחיסה מופחת והספק נמוך יותר. בסוף 79′ עברה המכונית מתיחת פנים קלה נוספת, במסגרתה הוחלפו פגושי הכרום בפושי פלסטיק מודרניים יותר. מנוע ה- 2.0 קיבל מערכת הזרקת דלק שהעלתה את הספקו ל- 110 כ”ס, שהביאו את המכונית למהירות מירבית של 182 קמ”ש ותאוצה מ 0-100 קמ”ש תוך 10 שניות. מנוע ה- 1.2 המיושן הוחלף במנוע 1.3 מודרני בעל גל זיזים עליון שנלקח מהקאדט החדשה. באותה הזדמנות הציגה אופל את גירסת הראלי של המכונית, האסקונה 400. ה- 400 שווקה במרכב 2 דלתות בלבד, בצבע לבן.נוספו חישוקים קלים ומדבקות נאות, כמו גם ספויילר אחורי נאה. גם תא הנוסעים שודרג, ולוח המחוונים כלל חיווי מלא ונוספו מושבים ספורטיביים מתוצרת רקארו. אופל פנתה לסדנת אירמשיר וקוזוורט, וביקשה מהם לשפר את מנוע המכונית. קוזוורט הוסיפו ראש מנוע בעל 4 שסתומים לבוכנה והעלתה את נפחו ל- 2.4. הספק המנוע עלה ל- 144 כ”ס והביצועים שופרו בהתאם. כקודמתה, גם הפעם התחרתה המכונית במירוצי הראלי, ושוב נבחר וולטר רול לשבת מאחורי ההגה. רול זכה באליפות הנהגים בשנת 82′, 8 שנים לאחר שזכה עם הדגם הקודם. הצגת הדור השני של האודי 80 ב- 78′ פגעה מאד במכירות האסקונה, שכבר הייתה מכונית מיושנת ולא אטרקטיבית, ואליה הצטרפו שלל אירופאיות חדשות כמו הרנו 18 והפורד קורטינה MK4, שפגעו עוד במכירות המכונית. לכן הגיעו באופל למסקנה שפיתוח יורשת, מודרני הפעם, הינו כורח המציאות, ולכן החלו כבר ב- 79′ בפיתוח היורשת, שהפעם הייתה בעלת הנעה קדמית. בחודש אפריל 80′ חגגה אופל בטקס צנוע את ייצור האסקונה 2 מיליון, ואילו האסקונה B מכרה ב 6 שנות ייצורה 1.2 מיליון מכוניות, מה שהפך אותה למצליחה אף יותר מהדגם הראשון, שהיה הצלחה גדולה בפני עצמו. על אף שהיתה מיושנת למדי עיצובית ותיכנונית , זכתה האסקונה B להצלחה גדולה, בעיקר בשל העובדה שפנתה לקהל שמרן שאהב את מה שהכיר ולא חיפש הרפתקאות. עבור זמנה, היתה האסקונה B מכונית טובה למדי; עיצובה היה שמרני אך נעים לעין, המרווח הפנימי היה טוב, ביצועי דגמי ה- 1.6, 1.9 ו -2.0 היו טובים עד מצוינים, התנהגות הכביש היתה בטוחה וכרגיל באופל, היא הייתה אמינה מאד ותחזוקתה הייתה פשוטה.האסקונה B סימלה את תחילת האיחוד בין אופל לווקסהול, שהגיע לשיאו בתחילת שנות ה 80′, אז אוחדו החברות כליל.

 

אין תגיות

584 סך צפיות 3 היום

  

מס' מודעה: 5615ad4b389a8da8

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים