ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

סיטרואן Citroen BX

  • פורסם: 11/10/2017 17:44
  • : 755 ימים, 13 שעות
סיטרואן Citroen  BX - תמונה 1סיטרואן Citroen  BX - תמונה 2סיטרואן Citroen  BX - תמונה 3סיטרואן Citroen  BX - תמונה 4סיטרואן Citroen  BX - תמונה 5סיטרואן Citroen  BX - תמונה 6סיטרואן Citroen  BX - תמונה 7סיטרואן Citroen  BX - תמונה 8

פירוט

מאת : חן פרחי.

 

היצע סיטרואן בסוף שנות ה 70' היה מוזר משהו; לצד הדה שבו שהתקרבה ליום הולדתה ה 40 והויזה הקטנה, הוצעו ה GS הקומפקטית הביזארית משהו ומעליה היתה ה CX שהיתה ספינת הדגל של סיטרואן. בתווך לא היה כלום, וסיטרואן היו מודעים לעובדה זו, אך מאחר וסיטרואן הפכה באמצע שנות ה 70' לחלק מחטיבת פיג'ו, פיתוח משפחתית\קומפקטית חדשה היו תלויים בידי בעלי הבית, פיג'ו. למרות הצלחתה הגדולה של הגולף, פיג'ו השמרנית לא הצטרפה לחגיגה, וב 77' הציגו את ה 305 שהיתה פיג'ו קלאסית, הן בתפיסתה והן בעיצובה. אבל למרות זאת, הם היו מעוניינים להשיג דריסת רגל בפלח השוק הנמכר ביותר באירופה באותה העת, והם החליטו לעשות זאת דרך חברת הבת, סיטרואן. מצבה הכלכלי של PSA בסוף שנות ה 70' היה בעייתי למדי, בעיקר בשל רכישת החטיבה הצרפתית של קרייזלר, שאמנם לא עלתה הרבה, אך הביאה עימה כנדוניה חובות כבדים. אך למרות זאת, אישרו את פיתוחה של המכונית החדשה. בהחלטה על פיתוח המכונית החדשה, החליטו פיג'ו "להרוג שתי ציפורים במכה אחת", כלומר לפתח פלטפורמה שתשמש בעתיד גם את פיג'ו בבואה להציג את מחליפת ה 305. לצורך עיצוב המכונית החדשה פנו סיטרואן לסדנת העיצוב של ברטונה האיטלקי, וזה הטיל את מלאכת העיצוב על הטוב שבמעצביו, מרצ'לו גאנדיני, שברזומה שלו היו מכוניות כמו הפיאט X1|9 והלמבורגיני קונטאש. גאנדיני, איש הקוים הישרים, עיצב מכונית קומפקטית גדולה למדי, חדת זוויות אבל נאה בהחלט ויעילה במבחינה אווירודינאמית. בנוסף, הוחלט על שימוש בחומרים פלסטיים, על מנת להפחית ממשקל המכונית, ואכן נעשה שימוש בפיברגלאס ופלסטיק במכסה המנוע ובקורות הצד. לאחר שסקיצות העיצוב קיבלו את אישור מנהלי סיטרואן, היה צורך למצוא מיכללי הנעה מתאימים. לסיטרואן עצמה לא היו כלל מנועים בטווחי הנפח שבין 1.3 ל 2.0, ואילו המנועים היחידים של פיג'ו שהיו בנפחים האלו היו מנועי ה 305, 1.3 ו 1.5 שהיו מיושנים למדי, ובנוסף גבוהים מדי עבור החרטום הנמוך של המכונית החדשה. דווקא בנפחים הקטנים יותר, מנוע ה XY היה מתאים, מאחר וגם ב 104 ובויזה הוא הורכב בהטייה. הבעייה היתה במנועי ה 1.6 ומעלה,שהיו אמורים בנוסף לשמש את מחליפת ה 305 שתוצג בבוא העת. לכן הוחלט על פיתוח מנועים חדשים לחלוטין, שישודכו לתיבות הילוכים חדשות. המנוע החדש היה בנפח 1.6 וכונה XU, עשוי אלומיניום כולו, גל זיזים עליון בודד, הצתה אלקטרונית ומאייד כפול בודד. כמו כל סיטרואן ראוייה לשמה, גם המכונית החדשה תוכננה להשתמש במערכת ההידרופנאומטית, ואכן המערכת דמתה מאד לזו של ה GS וה CX, למעט העובדה שסיטרואן השתמשו במכונית בהגה כוח בעל תיגבור הידראולי רגיל, ולא במערכת ה DIRAVI היקרה לייצור (שלא הופיעה כמובן ב GS). גם מערכת הבלימה היתה סיטרואנית טיפוסית, וכללה 4 בלמי דיסק. בניגוד ל GS, הדיסקים היו צמודים לגלגלים, על מנת לפשט את הטיפולים. סיטרואן היו מודעים למורכבותה הטכנית של ה GS וניסו לפשט ככל הניתן את המערכות במכונית החדשה, על מנת לא להרתיע לקוחות חדשים, וזה כלל שגרת טיפולים רגילה כמעט לחלוטין ומועדי טיפולים רחוקים יחסית. עיצוב הפנים בוצע בידי סיטרואן עצמם, וכלל לוח מחוונים "סיטרואני" טיפוסי בעל מד מהירות מסתובב ומד סל"ד שהורכב משורת נוריות. גם המפסקים והמתגים היו סיטרואנים אמיתיים, כולל מתג איתות שכמובן אינו חוזר לאחר הפנייה. רמת האיבזור היתה גבוהה, בייחוד בדגמים היקרים יותר, וכללו חלונות חשמל, נעילה מרכזית, אופצייה למזגן מקורי והגה כוח. גם רמת ההידור היתה גבוהה, ועשתה רושם שמדובר במכונית שאמורה לפנות לפלח שוק גבוה יחסית. את בחינות האב טיפוס סיטרואן ביצעו במכונית החדשה, שהמרכב שלה היה זהה לזה שב GS על מנת להרחיקה מעין מצלמות הריגול. המכונית החדשה כונתה BX, גם כדי לקרב אותה מבחינה תדמיתית ל CX היוקרתית. המכונית החדשה הוצגה ב 2 לאוקטובר בפריס, למרגלות מגדל אייפל בטקס מרשים, ונמכרה כשנת דגם 83'. עיתונות הרכב שיבחה והיללה את המכונית החדשה, בעיקר את מנוע ה 1.6 המצויין, נוחות הנסיעה הסיטרואנית ששולבה בהתנהגות כביש ברמה גבוהה, כמו גם מרווח הפנים הגדול והשימושיות המצויינת. בשנתה הראשונה הוצעה המכונית עם מנוע 1.4 שמקורו בויזה עם 72 כ"ס ומנוע ה 1.6 עם 92 כ"ס ותיבות הילוכים ידניות בעלות 5 הילוכים. כמובן שגם מקום גירסאות הדיזל לא נפקד והמכונית הוצעה עם מנוע דיזל 1.8 ומעט מאוחר יותר עם מנוע 1.9 חדש לחלוטין, שהוצג מעט קודם בפיג'ו 305 GT. שנה לאחר מכן הוצגה ה BX סטיישן, שנהנתה מיתלים מוקשחים מעט ומערכת איזון עצמית שאיפשרה הטענת משקל מכובד. מודעים ליכולתה הגבוהה של המכונית, החליטו בסיטרואן לפתח גירסה ספורטיבית למכונית, שנקראה BX ספורט וצויידה במנוע 1.6 בעל זוג מאיידים כפולים, ועם הספק של 126 כ"ס הביצועים היו טובים. את הספורט החליפה בשנת 85' גירסת ה GT שהציעה לראשונה מנוע 1.9 בעל מאייד כפול ו 105 כ"ס, אם כי תקופה מסויימת יוצרו במקביל.  ל GT היו מיתלים מוקשחים מעט ואופציה ללוח מחוונים דיגיטאלי בסדרה מצומצמת שנקראה DIGIT.

בשנת 85' הוצעה לראשונה המכונית עם תיבת הילוכים אוטומטית 4 מהירויות מתוצרת ZF הגרמנית. בסוף 86 עברה ה BX מתיחת פנים ראשונה, שהתבטאה בעיצוב פנים חדש לחלוטין. לוח המחוונים הוחלף בלוח בעל מחוונים קונבנציונאליים, מערכת המתגים סביב גלגל ההגה בוטלה ועל תיפעול המגבים, האורות והאיתות הופקדו מתגים רגילים, ולראשונה האיתות חדל לפעול לאחר הפנייה.. בשנת 88' הוצגה הגירסה הספורטיבית באמת של ה BX שכונתה GTI. ל GTI היה מנוע 1.9 מוזרק שסיפק 125 כ"ס מכובדים, אופצייה לבלמי ABS ועיצוב פנים ספורטיבי שכלל מושבים נאים. גירסה חזקה עוד יותר היתה ה GTI 16V שמנועה בעל ראש 16 שסתומים סיפק 160 כ"ס וביצועים מעולים. בניגוד ל GTI 8 שסתומים ,דגם ה 16V הוצע בגירסה ידנית בלבד. ה 16V נראה "קרבית" למדי והיתה הבכירה בהיצע דגמי ה BX. בשלב מסויים החליטו סיטרואן להכנס למרוצי הראלי, והחליטו לפתח מכונית מיוחדת על בסיס ה Bx. המכונית צויידה בהנעה כפולה ומנוע מוגדש טורבו שפותח ממנוע קרייזלר ששימש את ה 180-200 בשעתו, שהותקן לאורך דווקא. לרוע מזלה של סיטרואן, בדיוק בסיום הפרוייקט, בוטלה קבוצה B שכללה מפלצות עתירות הספק, עקב ריבוי תאונות, והמכונית הועברה אחר כבוד למוזיאון החברה בטרם צברה מוניטין של ממש. בשנת 89' הוחלף מנוע ה 1.4 המיושן במנוע 1.4 חדש שכונה TU ולגרסת הדיזל נוסף מגדש טורבו שהעלה את הספקה ל 90 כ"ס. בשנת 90' עברה המכונית מתיחת פנים קלה בה רועננה הופעתה החיצונית, והוחלפו המאיידים והמפלגים הבעייתיים בתוצרת איכותית יותר. המכירות נותרו טובות למדי, למרות התחרות מבית בדמות הפיג'ו 405 שנמכרה אף היא היטב.ה- BX יוצרה עד סוף שנת 93' ואז הוחלפה במכונית חדשה, הסיטרואן קסנטיה. ב- 10 שנות ייצורה נמכרו כ- 2,300,000 מכוניות, מספר מכובד לכל הדעות שהעיד על הצלחה מסחרית גדולה, ובצדק. ה- BX היתה מכונית נהדרת לזמנה – נאה, נוחה מאד, בעלת ביצועים טובים, שימושית וחסכונית. רק חבל שאיכות הגימור היתה נמוכה יחסית, מה שפגם במוניטין שלה.

 

 

אין תגיות

2683 סך צפיות 1 היום

  

מס' מודעה: 32659de2e4db8b0a

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים